Rozwój dziecka miesiąc po miesiącu

Jakie niezwykłe umiejętności rozwija niemowlak od 9 do 12 miesiąca życia?

W ostatnim okresie niemowlęctwa, mały człowiek zaprezentuje Ci kolejną porcję niezwykłych osiągnięć.

Kiedy opanuje już raczkowanie ,,w poziomie”, próbuje wykonywać je ,,w pionie”, czyli wstaje. Początkowo z podpieraniem się o różne przedmioty i nogi opiekunów. Wędruje przy meblach, najpierw bokiem. Potem skręca stopy i resztę ciała, żeby iść do przodu. Później, ze zdziwieniem stoi samo bez żadnej pomocy, a na koniec tego etapu robi pierwsze samodzielne kroki ( Dbanie o stopy Twojego dziecka tutaj ).

Rozpoczęcie chodzenia jest kwestią indywidualną. Następuje między 9 a 15 miesiącem życia. Najistotniejszym czynnikiem, wbrew pozorom, jest temperament dziecka, a nie siła mięśni czy równowaga.

Dzieci spokojniejsze podchodzą do tematu ostrożnie. Interesują je raczej widoki i czynności manualne niż motoryczne. Bardziej impulsywne maluchy pędzą przez kolejne etapy ruchowe i może to być dla nich niebezpieczne, a dla rodziców przerażające i trudniejsze do uchwycenia w obiektywie. Zazwyczaj tak to wygląda u dzieci o dużych potrzebach – niecierpliwych, wyślizgujących się z ramion i fotelików.

Noszenie i preferowanie stylu ,,rodzicielstwa bliskości” nie opóźnia chodzenia. T0 osiągnięcie nie ma wpływu na późniejsze umiejętności i inteligencję. Dlatego nośmy dopóki jeszcze możemy, nie spieszmy z chodzeniem i nie kupujmy chodzików.

Po 9 miesiącu życia dziecko rozwija chwyt pęsetowy i coraz sprawniej łapie małe rzeczy dwoma palcami: wskazującym i kciukiem. Dopasowuje też ułożenie rąk do położenia przedmiotu. Zaczyna rozmyślać, co może zrobić z zabawką, a także interesuje się relacjami między obiektami. Czas na zabawę – tutaj przykłady.

Doskonali się pamięć niemowlaka, :

  • Potrafi przechować w niej obrazy i kojarzyć je z ich nazwami. Zauważysz na twarzy dziecka zrozumienie, gdy powiesz jakieś słowo, np. pies. Dodatkowo, jeśli pokażesz mu zwierzę w książeczce, może zauważyć podobieństwo między tym obrazkowym, a żywym.
  • Kojarzy głosy i imiona z konkretnymi osobami – Maluszek może rozpoznawać tatę mówiącego w telefonie i spoglądać na osobę, której imię wypowiedziałeś.
  • Zapamiętuje ostatnie wydarzenia i dźwięki. Tosia ożywia się na piosenkę ,,Idziemy do zoo”.
  • Rozumie słowa kluczowe. Na zapytanie: ,,Będziemy jeść?”, rusza buzią, mlaszcze.
  • Zapamiętuje, co znajduje się w danym miejscu, np. w konkretnej szafce. Każdego dnia chętnie tam zagląda.
  • Wykształca ,,ideę trwania przedmiotu”. Gdy coś zniknie z oczu, nie zostanie zapomniane. Dziecko interesuje się odnalezieniem zguby.

Rozwija się wyczucie niebezpieczeństw – m.in. świadomość wysokości, ale lepiej nie ryzykować i nie zostawiać niemowlaka samego na stole, bo często temperament i ciekawość wygrywa z tą słabą jeszcze cechą.

Dziecko nadal odczytuje emocje z twarzy opiekunów –  wszystko, co czyta z Twojej mimiki, odnosi do siebie i postrzegania życia. Warto więc postarać się o pozytywną energię i przekazać ją potomstwu.

Język ciała malucha wzbogaca się – niewiele jest jeszcze w stanie powiedzieć słowami , ale zachowaniem potrafi sprawnie się z Tobą komunikować. Zdolność rozumienia mowy wykształca się dużo wcześniej niż jej opanowanie, więc dziecko bardzo dużo rozumie z tego, co słyszy.

Jego mowa także się doskonali– zarówno zasób słów, odgłosów, jak i ich głośność. Po etapie krzyków, może przejść do wrzasku. Dziecko ćwiczy i jest tym zachwycone. Może zainteresuje się, gdy użyjesz szeptu i zapragnie Cię naśladować, by dać odpocząć Twoim uszom?

W okolicy pierwszego roku życia, niemowlę wie, co oznacza słowo ,,nie”. Należy unikać niegrzecznego, karcącego tonu i starać się skierować uwagę dziecka na inną rzecz niż ta, której obecnie mu zabraniamy.

Ja już nie mogę doczekać się kolejnych postępów rozwojowych mojego dziecka, a Ty?

fot. Przemek Kryściak

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.