Zdrowe odżywianie

11 powodów, dla których powinieneś pokochać płatki owsiane!

Owies jest zbożem o dużej zawartości białka ( 10-23%). Zawiera 7 z 10 egzogennych aminokwasów (lizyna, treonina, metionina, enyloalanina, tyrozyna, walina, leucyna), czyli takich, których koniecznie musimy dostarczać sobie z pożywieniem. 100 g płatków owsianych pokrywa dzienne zapotrzebowanie, na te aminokwasy.

Ziarno owsa zawiera 4-10% tłuszczu, z czego aż 80 % to  nienasycone kwasy tłuszczowe

Posiada mniej węglowodanów niż inne zboża – 37-55%. Jest to głównie skrobia – niezbędna substancja zapasowa.

W nieoczyszczonym ziarnie znajdziemy 30 % błonnika, a w płatkach owsianych 14 %.

Owies zawiera :

Składniki mineralne: wapń, magnez, fosfor, potas, żelazo, krzem, cynk,

Witaminy A, D, E i K oraz z grupy B,

Przeciwutleniacze: polifenole, kwas fitynowy, fitosterole, β-glukany,

NNKT – Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe: głównie oleinowy (29-53%), linolowy (24-48%), α-linolenowy (1-5%)

Zalety jedzenia owsa, wynikające z działania powyższych składników:

 

  1. Wpływa na dobrą florę bakteryjną:

Działa jak prebiotyk – jest pożywką dla dobrych bakterii

Dzięki składnikom nierozpuszczalnego błonnika mikroflora bakteryjna otrzymuje dobre warunki do wzrostu – w procesie jego fermentacji powstają substancje obniżające ph, co blokuje rozwój niekorzystnych bakterii.

Zmniejsza wchłanianie tłuszczów i cholesterolu. Zwiększa przyswajanie substancji odżywczych. Wiąże toksyczne i szkodliwe substancje zawarte w pożywieniu, chroniąc nabłonek jelit przed ich działaniem.

 

  1. Pomaga w leczeniu cukrzycy i insulinoopornosci:

Owies jest źródłem fruktanów, czyli cukrów złożonych mających korzystny wpływ na poziom energii. Reguluje wzajemną zależność insuliny i glukozy we krwi.  Obecny w owsie błonnik przeciwdziała nagłym skokom cukru we krwi. Znacząco obniża indeks glikemiczny posiłku.

 

  1. Zapobiega nowotworom:

Poprzez działanie antyoksydacyjne: usuwanie wolnych rodników ( form tlenu działających niszczycielsko w naszym organizmie) i metali ciężkich, które są jedną z przyczyn powstawania tej choroby.

 

  1. Przeciwdziała miażdżycy:

Obniża poziomu cholesterolu, działa antyoksydacyjnie i hamuje procesy zapalne śródbłonka naczyń krwionośnych – będące przyczynami zmian miażdżycowych w naczyniach krwionośnych.

 

  1. Zapobiega powstawaniu zakrzepów:

Hamuje agregację ( zlepianie się ) płytek krwi.

 

  1. Ułatwia odchudzanie:

Włókna błonnikowe pęcznieją w przewodzie pokarmowym, zwiększając kilkukrotnie swoją objętość. Powoduje to dłuższe uczucie sytości, zmniejszenie apetytu (Dłuższy kontakt pokarmu z nabłonkiem powoduje uwalnianie białek regulujących apetyt na poziomie hormonalnym i nerwowym).

Obniża kaloryczność posiłków, usprawnia metabolizm.

Dotyczy to płatków jak najmniej przetworzonych. ,,Błyskawiczne” w znacznie mniejszym stopniu spełnią tę rolę.

 

  1. Przynosi ulgę w Zespole jelita drażliwego, zapaleniu żołądka, zaparciach i zatwardzeniach:

Poprzez ograniczenie kontaktu wyściółki jelita z substancjami toksycznymi i podrażniającymi ją, a także przez zmniejszenie niekorzystnej flory bakteryjnej.

 

  1. Koi nerwy, ułatwia zasypianie:

Związek znajdujący się w owsie – awenina – swoim działaniem przypomina opium.  Stymuluje układ nerwowy, koi nerwy oraz poprawia sen.

 

  1. Zwiększa odporność:

Pobudza układ odpornościowy do działania. Powoduje jego szybszą reakcję, zwalczającą pojawiające się stany patologiczne.

 

  1. Pomaga w zwiększaniu masy mięśniowej:

Wpływa korzystnie na poziom testosteronu, a przez to na wzrost libido, masy oraz siły mięśni.

 

  1. Poprawia urodę:

Zawarte w nim witaminy, przeciwutleniacze i kwasy tłuszczowe wpływają korzystnie na stan skóry.

Jednak owies stosowany zewnętrznie, jako kosmetyk, ma cudowny na nią wpływ. Działa nawilżająco, przeciwzmarszczkowo, przeciwtrądzikowo (Piszę o tym tutaj – Jak mielenie i namaczanie płatków owsianych może poprawić Twoją urodę?).

 

Powracając do jedzenia… zalecana dzienna dawka płatków owsianych wynosi 50-100 g.

Najlepiej kupować te bezglutenowe – z przekreślonym kłosem, ponieważ często są nim zanieczyszczone, a jak wiadomo gluten nam szkodzi. Czasami zdarzają się też uczulenia na białko owsa, więc zaleca się go unikać np. przy Hashimoto.

Badania wykazują, że nawet przy celiakii (nietolerancji glutenu) 50 g bezglutenowych płatków owsianych nie powoduje negatywnej reakcji organizmu.

Bóle brzucha czy wzdęcia mogą pojawić się, np. z powodu nadmiaru błonnika, więc trzeba zachować umiar i zaczynać od małych ilości płatków.

Jak zawsze, należy obserwować czy dobrze czujemy się po zjedzeniu danego pokarmu.

Macie już pomysł na jutrzejszą, zdrową owsiankę?

Nie zapomnijcie namoczyć Waszych płatków w wodzie przez noc. Rano tylko podgrzejcie, ale nie gotujcie, bo staną się łatwostrawną papką.

Może muffinki?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.