Zdrowe Ciało

Wszystko, co musisz wiedzieć o ćwiczeniach w połogu

Urodziłaś. Jesteś zakochaną w nowym człowieku mamą. Już nie pamiętasz o ciąży. Zostało po niej kilka niedogodności:

Zwiększona masa ciała:

Samo urodzenie dziecka i łożyska odejmuje Ci 4-5 kg. Kolejne 3-5 kg ubywa wraz z potem, moczem, popołogowymi odchodami i zwijającą się macicą. Później jeszcze stopniowo około kilograma Ciebie znika w ciągu 6 miesięcy po porodzie. Jeśli do tego czasu nie pozbędziesz się pozostałego nadmiaru kilogramów, później może być coraz ciężej to zrobić. Nie namawiam Cię do restrykcyjnej diety. Musisz mieć siłę na zajmowanie się dzieckiem i energię do życia…. i ćwiczeń. Słodycze tej energii nie dodadzą. Fast food też nie, Zwracaj uwagę na to co jesz i regularnie ćwicz. Nie mówię też o pomijaniu odpoczynku czy relaksu, choć te momenty nadchodzą same. Karmienie maluszka/maluszków (w odpowiedniej pozycji, wygodnej dla Waszej dwójki/trójki ) piersią, odpręża mamę i uspokaja.

Rozstęp mięśni prostych brzucha:

Występuje u  50 % kobiet. Może nastąpić w trakcie ciąży, ale też po porodzie. Więcej informacji tutaj. Ćwiczenia mogą pozytywnie wpłynąć na tę dysfunkcję lub jej zapobiec. Odpowiednia aktywność fizyczna w ciąży, także zmniejsza ryzyko wystąpienia rozstępu tych mięśni.

Osłabione mięśnie dna miednicy:

Ćwiczenia ich już w ciąży, zapobiegają obniżeniu czy wypadnięciu narządu rodnego. Są skuteczne w terapii nietrzymania moczu i przyspieszają powrót do funkcji seksualnej. Jeśli nie występują duże bóle związane z nacięciem krocza, to należy je napinać na kilka sekund już dobę po porodzie.

Kiepska postawa ciała:

Mój ulubiony temat, postawa ciała -wpis już tuż tuż.

Zmienione ustawienie miednicy, czyli rozciągnięte mięśnie brzucha i pośladków – sprawia to wrażenie, że brzuszek jest większy niż normalnie, więc po co sobie dokładać?

Mięśnie w odcinku lędźwiowym kręgosłupa są przykurczone i mogą boleć.

Pociąga to zmiany w kręgosłupie wyżej i wyżej. Nie komplikując – garbisz się, a głowa ,,zwisa” w przód.

Ogólnie widok niekorzystny.

Idąc w dół od lędźwi, masz ograniczenia w stawach biodrowych, bo przykurczone są ich zginacze.

Również w tym przypadku, zmiany postawy mogą być mniejsze, jeśli ciąża była aktywna.

Obniżenie nastroju, brak siły i energii:

To sprawa wysiłku, emocji, ale też hormonów. Nieuniknione, ale można sobie poprawić sytuację. Jednym zdaniem: Zmobilizuj się, bo aktywność fizyczna dodaje energii. Spróbuj.

Jeśli miałaś cięcie cesarskie, to ćwiczenia spowodują szybsze gojenie się rany. Usuną też sprawniej pozostałości leków znieczulających z organizmu, więc mniej ich dostanie się do Twojego drogocennego mleka ( o karmieniu piersią tutaj).

Ćwiczenia przyspieszają cofnięcie się wszystkich zmian w ciele z okresu ciąży. Wpłyną na powrót do normalnego funkcjonowania każdego z układów.

W tym wpisie znajdziesz zestaw prostych ćwiczeń, które powinnaś wykonywać po porodzie. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.