ciasta bez cukru na zdrowie w rękach mamy
Zdrowe odżywianie

Dlaczego nie powinnam (i Wy też!) jeść tyle cukru? Moje zamienniki. O co to całe zdrowe zamieszanie?

Jak każdy, mam jakieś problemy zdrowotne, a z obserwacji swojego organizmu wiem, czego powinnam unikać, żeby je zminimalizować. Najgorzej jest wyeliminować stres, który szkodzi zdecydowanie najmocniej. Tak samo zanieczyszczenia środowiska. Większy wpływ mamy na to, co jemy, choć bardzo ciężko jest pozbyć się całego ,,zła” z jedzenia dzisiejszych czasów.

(,,Tarczyca…co jej szkodzi?”)

Dziś chciałam skupić się na białym cukrze. To rzecz, która, tak jak gluten i nabiał, nie do końca mi służy. Moja twarz od razu Wam powie, że zjadłam go za dużo. Pojawiają się na niej ukochane krosty i mam ochotę wtedy nie wychodzić z domu, bo nie da się ich ukryć.

cukier a trądzik na zdrowie w rękach mamy

Wiadomo, bywa różnie.

Są dni, zwłaszcza w ciąży, albo na jakimś spotkaniu rodzinnym, ze znajomymi itp, że zasiadam sobie z kawą i kawałkiem (lub dwoma) ciasta i je zjadam. Organizm czasami się tego cukru domaga, bo niestety mocno się do niego przyzwyczaił przez lata beztroskiego, słodyczowego dzieciństwa.

(,,Jeden prosty sposób, by dzieci jadły zdrowo… i przepis na murzynka”)

Jednak, jeśli coś piekę, to staram się, żeby była to zdrowsza wersja. Dobrze o tym wiecie ;P Używam zamienników białego cukru.

Ostatnio robiłam bezcukrowy sernik, a wczoraj ciasto marchewkowo-bananowe. Chcecie przepisy?

zdrowy sernik na zimno bez cukru na zdrowie w rękach mamyciasto marchewkowe bez cukru na zdrowie w rękach mamy

Na co szkodzi cukier?

W nadmiernych ilościach zwiększa ryzyko poważnych chorób cywilizacyjnych. Zalecana jego dzienna, całkowita ilość to 6 łyżeczek dla kobiet, a 9 dla mężczyzn.

Nie trudno jeść go zbyt wiele, ponieważ ukrywa się praktycznie wszędzie. Mnie to przeraża, że sięgając po i tak już niezdrowe słone przekąski, natknę się w nich dodatkowo na cukier. Czytając skład paluszków, ketchupu, majonezu, sosu pomidorowego znajdę go tam na pewno (albo jakiś syrop). Wyjściem z sytuacji jest przygotowywanie jak największej części potraw samodzielnie, unikanie gotowców, ograniczanie półproduktów i oczywiście… nie dosładzanie. Słodycze i słodkie napoje są oczywistymi źródłami cukru, które powinno się eliminować…

Dostarcza on dodatkowych kalorii w diecie i jest przyczyną nadwagi i otyłości.

Powoduje nadciśnienie tętnicze, choroby serca, cukrzycę, nieprawidłowy poziom cholesterolu.

Jest główną przyczyną próchnicy.

cukier a próchnica na zdrowie w rękach mamy

Na koniec,

Jak dosładzać sobie życie? Naturalnymi, nieprzetworzonymi słodzidłami, czyli owocami, które dostarczą też innych składników odżywczych i będą wartościowym posiłkiem.

Z substancji słodzących możemy wybrać naturalną stewię, ale jej smak trzeba polubić. Ksylitol często daje efekt przeczyszczający. Natomiast erytrol jest bezpieczny nawet dla dzieci. To obojętny dla organizmu słodzik, który nie jest wchłaniany i całkowicie wydalany.

Moje zamienniki białego cukru:

  • banan
  • daktyle – pasta daktylowa
  • syrop klonowy lub miód naturalny – w małych ilościach, to też skondensowany ,,cukier”
  • erytrol – najlepszy. Nie podnosi poziomu glukozy we krwi i tak jak pisałam, nie ma żadnego wpływu na organizm.
  • domowe powidła śliwkowe bez cukru

 

Mam nadzieję, że uda Wam się ograniczyć cukier i przyzwyczaić całą rodzinę do tego, że jedzenie nie musi być przesłodzone.

Do zobaczenia!

 

Ewa Kołodziejczyk – doradca żywieniowy, trener, fizjoterapeuta.

Mój Instagram – obserwuj.

Fanpage na Fb – klik.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.