przyczyny i objawy niedoczynności tarczycy na zdrowie w rękach mamy
Zdrowe Ciało

Niedoczynność tarczycy – przyczyny i objawy, których z nią nie kojarzysz. Aktywność fizyczna – dobra czy zła w tym stanie?

Tarczyca jest organem regulującym metabolizm, który zarządza energią całego organizmu.

Jej prawidłowe działanie jest bardzo ważne i wpływa na jakość życia oraz zdrowie pozostałych narządów, np. praca serca jest stymulowana przez hormony tarczycy!

Niedoczynność tego gruczołu może wynikać z dziedzicznej choroby autoimmunologicznej – Hashimoto, w której to organizm atakuje sam siebie. Coraz częściej bywa też spowodowana dzisiejszym stylem życia.

Dotyka ogromnej liczby osób i nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele objawów jest związanych właśnie z tym schorzeniem, bo przypisywane są one innym przyczynom.

– Zbyt wysoki poziom cholesterolu. Najczęściej kojarzony z tłustą dietą. Niesłusznie. To najrzadszy winowajca tego stanu

– Bóle stawów i nerwobóle.

– Choroba niedokrwienna serca i miażdżyca

– Wypadanie włosów, łamliwość paznokci, sucha skóra, łupież czy trądzik

– Spadek nastroju, nerwowość, stany depresyjne

– Problemy ze snem,

– Zmęczenie, brak energii

– Stałe uczucie zimna

– Nieregularne wypróżnienia

– Przybieranie na wadze

– Opuchnięcia, zasinienia pod oczami

– Nieregularne cykle miesiączkowe, cysty jajników, piersi, niepłodność

– Słaba odporność organizmu

– Problemy z pamięcią i koncentracją

niedoczynność tarczycy na zdrowie w rękach mamy

Co niszczy naszą tarczycę?

  • Nieodpowiednia dieta- nadmiar przetworzonych zbóż, glutenu, nabiału, napoje gazowane, glutaminian sodu, barwniki, konserwanty, cukier czy kofeina.
  • Substancje obecne powszechnie w środowisku, które zaburzają gospodarkę hormonalną w organizmie i ograniczają produkcję hormonów tarczycy. To metale ciężkie, toksyny, bisfenol A (BPA) w plastikach, teflon, aluminiowe puszki i styropianowe kubki na kawę…

 

szkodliwe kubki na kawę na zdrowie w rękach mamyszkodliwe opakowania na zdrowie w rękach mamy

  • Niestety leki przyjmowane na tarczycę, które działają jedynie na skutki choroby i prowadzą do stanu, w którym ciało przestaje w ogóle produkować hormony samodzielnie.
  • Niedobór niektórych pierwiastków, a nadmiar innych. Do prawidłowej pracy, tarczyca potrzebuje jodu. Jedne pierwiastki wspomagają jego przyswajanie, a inne blokują. Szkodzi fluor (a więc pasty do zębów, ale też herbata, sól kuchenna, leki, kosmetyki), chlor (chemiczne środki czystości, chlorowana woda… ) i brom (zboża, pestycydy, gazowane napoje). Za mało dostarcza się magnezu i selenu, ale też żelaza i cynku.
  • Filtry przeciwsłoneczne.
  • Za mała ilość i słaba jakoś snu.
  • Soja (również mleko sojowe, sos czy tofu) – w wyniku jej trawienia wytwarzane są związki zaburzające powstawanie hormonów tarczycy
  • Alkohol. Jest toksyczny dla komórek tarczycy. Hamuje jej czynność.
  • Stres.  Również zaburza równowagę hormonalną.
  • Brak ruchu…

Czy powinno się trenować przy niedoczynności tarczycy? Warto zmuszać się do wysiłku, kiedy czujemy się ospali?

ćwiczenia w niedoczynności tarczycy na zdrowie w rękach mamy

Na pewno nie do intensywnych wysiłków, które pozbawią nas pozostałej energii, ale musimy się ruszać. Najgorszym rozwiązaniem będzie zaleganie w łóżku czy na kanapie.

Najlepsze są łagodne ćwiczenia wzmacniające, płynne i świadome ruchy oraz formy wyciszające przebodźcowany umysł: Zwykły spacer czy pływanie, ale też Tai Chi, Joga i Pilates.

Zmniejszenie stresu, również poprzez odpowiednie ćwiczenia, jest bardzo ważne w leczeniu chorób tarczycy.

Jednak brak jakiejkolwiek aktywności fizycznej spowalnia jej pracę, dlatego warto wybrać formę treningu, która najbardziej nam odpowiada i sprawia, że czujemy się po niej dobrze.

najlepsze ćwiczenia w niedoczynności tarczycy na zdrowie w rękach mamy

Jak wspomóc tarczycę?

Unikać rzeczy wymienionych wyżej albo chociaż je ograniczyć. Ciężko jest zrobić wszystko na raz! Stopniowo zmieniając styl życia, możemy zdziwić się, jak zmieni się nasze samopoczucie.

To co? Jedna zmiana tygodniowo? Wskazówki znajdziesz w kolejnym wpisie 😉

Do zobaczenia!

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny dla siebie i innych, śmiało doceń moją pracę i udostępnij go na Facebooku.

Dzięki!

 

Ewa Kołodziejczyk – fizjoterapeutka, trenerka personalna, żywieniowiec i szczęśliwa MAMA!

 

Fanpage na Facebooku – klik

Instagram – klik

Youtube – klik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.