Dieta i trening online zdrowie w rękach mamy
Zdrowe odżywianie

Jak się odchudzać? Lepiej liczyć kalorie czy nie?

Po Świętach, przed latem… który temat może być bardziej aktualny niż odchudzanie? Jaki sposób na nie jest najlepszy?

Czy liczenie kalorii jest skuteczniejsze od zwykłej rezygnacji z określonych produktów, np.: słodyczy, chleba czy pizzy?

To zależy od tego, co chcemy osiągnąć oraz od naszego charakteru, świadomości swojego organizmu i wiedzy na temat żywienia czy treningu.

jaka dieta najlepsza na zdrowie w rękach mamy

O tym za chwilę, a na początek…

Co zrobić, żeby schudnąć?

Warunkiem jest osiągnięcie ujemnego bilansu kalorycznego – dostarczenie mniejszej ilości kalorii z jedzeniem niż wynosi nasze zapotrzebowanie na nie lub spalenie większej ich liczby poprzez aktywność fizyczną i uzyskanie deficytu. Wtedy organizm zaczyna spalać tłuszcz i chudniemy.

Najskuteczniejszym sposobem jest obliczenie takiego zapotrzebowania i odpowiednie, indywidualne zmodyfikowanie go za pomocą diety.

Wydaje się to być idealnym rozwiązaniem, ponieważ możemy uzyskać zbilansowaną i różnorodną dietę. Nie ma tak naprawdę produktów zakazanych, bo nawet wliczając pizzę do swojego menu, można schudnąć. Ogromną zaletą jest to, że osiągnięte w ten sposób efekty dużo łatwiej jest ustabilizować i utrzymać.

To świetna opcja dla osób, które nie umieją określić, czy coś pozytywnie lub negatywnie wpływa na ich figurę, nie mają wiedzy na temat żywienia i działanie intuicyjne nie przynosi efektów. Wolą mieć wszystko wyliczone i rozpisane. Wtedy wystarczy się tylko tego dokładnie trzymać…

No właśnie. Dla niektórych jednak konieczność jedzenia według dokładnie ustalonego planu jest nie do przyjęcia.

Wiele osób odchudza się samodzielnie poprzez rezygnację z określonych grup produktów. Najczęściej ze słodyczy, smażonych potraw i fast foodów. Przygotowują zdrowe zamienniki i dodają do tego treningi.

Czują się wtedy niezależni od rozpiski i jest to rozwiązanie na pewno bardziej elastyczne.

Dużej grupie osób udaje się to świetnie i osiągają zamierzone efekty. Czasami niestety rezygnują z ogromnej liczby produktów, a ich dieta staje się monotonna i uboga. Zdarza się, że jedzą ciągle to samo, by mieć pewność, że nie przytyją. Niektórzy przesadnie ograniczają jedzenie, wpadają w pułapki głodówek i diet cud. Inni robią sobie zbyt częste odstępstwa od planu i tylko wydaje im się, że działają fit (Przyznaję, że to ostatnio moje ciążowe rozterki).

Istnieje też większe prawdopodobieństwo porzucenia diety i objadania się produktami, których ciągle sobie odmawialiśmy.

Podsumujmy za i przeciw tych dwóch rodzajów działań:

Zalety liczenia kalorii:

– Zbilansowana dieta – dodatkowo mamy bonus zdrowotny, dostarczamy organizmowi niezbędnych składników w odpowiednich proporcjach

– Zróżnicowane posiłki – nie jemy w kółko tego samego, żeby mieć pewność, że schudniemy

– Brak produktów zakazanych – możemy wliczać praktycznie wszystko w nasz bilans kalorii

– Bezpieczeństwo – Przy odpowiednich wyliczeniach i stosowaniu się do nich, nie wyniszczymy się głodówką

ułożenie diety online zdrowie w rękach mamy

Wady rozpisywania diety:

– Brak niezależności

– Konieczność ważenia, odmierzania ilości produktów

-Koszty stworzenia jadłospisu przez dietetyka, trenera czy doradcę

układanie diety online zdrowie w rękach mamy

Zalety odchudzania się bez liczenia kalorii:

– Niezależność i wolność w planowaniu posiłków

– Brak przymusu ważenia i odmierzania odpowiedniej ilości jedzenia

– Brak konieczności zapłacenia komuś za plan żywieniowy

Wady odchudzania na własną rękę:

– Niepewne efekty

– Możliwe powikłania zdrowotne

– Większe zagrożenie ,,efektem jo-jo”

– Mniejsza możliwość ustabilizowania wagi po zakończeniu diety

 

,,Kalorie” (w uproszczeniu, bo mam na myśli też odpowiedni stosunek węglowodanów, tłuszczów i białek) są ważne w procesie odchudzania i jeśli liczenie ich albo stosowanie się do ułożonej przez kogoś diety nam nie przeszkadza, to poleganie na nich jest skutecznym sposobem na zrzucanie kilogramów. Jeśli nie mamy zielonego pojęcia o żywieniu, lepiej jest, chociaż na początku, skonsultować się z kimś, kto pomoże nam bezpiecznie schudnąć.

Idealnie, jeśli potrafimy sami to osiągnąć bez konieczności liczenia kalorii i problemów zdrowotnych – fizycznych i psychicznych.

Jesteśmy różni. Dlatego dla jednej osoby pomoc, choćby w motywowaniu się, będzie konieczna, a dla innej rozpisana dieta czy ingerencja ,,jakiegoś dietetyka” byłaby zbędna.

dieta cel zdrowie w rękach mamy

Każda z tych dwóch opisanych wyżej dróg ma swoje plusy i minusy. Najważniejsze, by wybrać najodpowiedniejszą dla siebie.

Określenie celu i nasza motywacja są równie istotne, ale o tym w osobnym artykule 😉

Do zobaczenia i chudnijcie na lato bezpiecznie 😉

 

Ewa Kołodziejczyk – fizjoterapeutka, trenerka personalna, żywieniowiec i szczęśliwa MAMA!

 

Mój Fanpage na Facebooku – klik

Instagram – klik

Youtube – klik

trener personalny online zdrowie w rękach mamy

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.