jak dojść do siebie po cesarce na zdrowie w rękach mamy
Zdrowe Ciało

Jak dojść do siebie po cesarskim cięciu. Co robić, a czego unikać. Moje wspomnienia.

Dostałam wiadomość od jednej z Was – pełnej obaw, jak to będzie po cesarce…

,Ewa, Ty to przeżyłaś. Napisz tak od serca o wzlotach i upadkach”.

jak dojść do siebie po cesarce na zdrowie w rękach mamy

Ja po operacji płakałam z bólu i czułam się jak rozkapryszone dziecko. Głupio mi było ciągle prosić o leki przeciwbólowe i o pomoc. Pierwszy prysznic (w obecności i z pomocą mamy) był jak maraton, a zwykłe czynności niewykonalne i nawet śmiech powodował ból rany…

Od leżenia z moich włosów zrobił się jeden wielki dred. To było dla mnie jakieś 5 dni wyjętych z życia.

W ich trakcie pojawił się nawał pokarmu, co nie poprawiło sytuacji. Czułam się i wyglądałam potwornie. Nogi mi spuchły… Żadne zdjęcie ze szpitala nie nadaje się do użytku publicznego.

Nie wiem, która noc była gorsza. Pierwsza bez dziecka, które spało na sali noworodków, a mi rozrywało się serce, gdy słyszałam stamtąd płacz? Czy może druga, kiedy musiałam sobie poradzić z bólem całego ciała podczas przewijania i karmienia Antosi co 2-3 godziny?

Górnolotna prawda jest taka, że gdy położna przyjeżdżała z łóżeczkiem z Tosią, to ból jakoś na chwilę mijał i wszystko się we mnie śmiało. Hormony szczęścia działają cuda.

po cesarce na zdrowie w rękach mamy

Podsumowując, będę walczyć o to, by mój kolejny poród był jednak naturalny.

Czy można rodzić naturalnie po cesarce i od czego to zależy?

Przyjmuje się 2 lata po cesarskim cięciu, jako bezpieczny czas na poród siłami natury. Taka możliwość jest zależna od stanu blizny, która badana jest w okolicach terminu porodu.  Są zalecenia, by zachęcać do takiego rozwiązania pacjentki, ale chyba nie wszyscy ginekolodzy to praktykują? Jakie są Wasze doświadczenia?

Znalazłam stronę, gdzie opisane są przypadki porodów naturalnych po cesarce. Zobaczcie, że to możliwe.

Jak dojść do siebie po porodzie przez cesarskie cięcie?

Już po paru godzinach po cesarce spróbuj wstać. Zanim jednak to zrobisz, wykonaj ćwiczenia krążeniowe i oddechowe (10-15 minut dziennie):

  • Ruchy stóp i rąk, np. zginanie i prostowanie w nadgarstkach, stawach skokowych, krążenia, unoszenie i opuszczanie kończyn, przesuwanie pięt po leżance – by zapobiec obrzękom i zawrotom głowy w kolejnym etapie, jakim jest wstawanie.

 

  • Oddychanie torem żebrowym – nabieranie powietrza do klatki piersiowej (głęboki wdech) i wypuszczanie go z długim wydechem. Dotleni to organizm i poprawi samopoczucie!

Warto też też wykonać ćwiczenia izometryczne – jeśli nie będą sprawiały bólu w obrębie rany czy dyskomfortu. Przykładowo:

  • Zaciskanie pośladków
  • Wciskanie dłoni w dłoń przed klatką piersiową
  • Wpychanie ramion w leżankę

ćwiczenia po cesarce na zdrowie w rękach mamy

Każde z nich przytrzymuj ok. 5 sekund (unikaj używania maksymalnej siły), przez taki sam czas rozluźniaj i powtórz kilka razy. Nie zatrzymuj oddechu. Z czasem zaleca się 3 serie po 10 ćwiczeń każdej dużej grupy mięśniowej.

Tego samego dnia zacznij delikatne napinanie mięśni brzucha i dna miednicy:

– Weź wdech, a z wydechem pociągnij pępek w górę – w stronę głowy (nie do kręgosłupa!). Jednocześnie zbliż mięśnie do siebie, do środka, jakbyś ściągała delikatnie gorset. Możesz pomóc sobie dłońmi. Przesuwaj je po  brzuchu, zbliżając jego tkanki do linii środkowej. Na chwilę zatrzymaj. Oddychaj normalnie. Z kolejnym wdechem rozluźnij mięśnie. Ruchy wykonuj powoli i świadomie. Wykorzystaj jedynie 30 % maksymalnej siły.

Dodaj napięcia mięśni dna miednicy. Wyobraź sobie wciąganie makaronu do pochwy, dziobanie trawy, cokolwiek, co pomoże Ci w wykonaniu tego ruchu (połączonego z wydechem. Z wdechem rozluźnij). Każde napięcie przytrzymaj ok. 5 sekund, a następnie zrób kilka szybkich powtórzeń. Z czasem uda Ci się wykonywać to z większą siłą. Pozostałe mięśnie powinny zostać rozluźnione.

Jak wstawać z łóżka po cesarce?

Poproś o pomoc lub chociaż asekurację. Przetocz się na bok bez odrywania głowy i stóp od łóżka – przeturlaj się z ugiętymi w kolanach nogami. Opuść łydki poza leżankę.

Odepchnij się ręką od materaca, by podnieść tułów do góry i usiądź. Mam nadzieję, że nauczyłaś się wstawać w ten sposób już w ciąży. ,,Przykłady, jak ćwiczyć w 1 trymestrze ciąży i na co zwracać uwagę”

jak wstawać po cesarce na zdrowie w rękach mamy

Zostań chwilę w tej pozycji. Możesz zrobić ćwiczenia oddechowe, unosząc ręce przed siebie z nabieraniem powietrza do klatki piersiowej i opuszczaniem ich z wydechem.

Jeśli nie czujesz zawrotów głowy, to następnym krokiem jest wstanie z łóżka.

Pamiętam, że było to dla mnie niewykonalne, a to dlatego, że leżałam aż 24 godziny! Walczcie, by pionizować się wcześniej!

Kaszel, kichanie, śmiech a ból rany po cesarce:

Te naturalne czynności potrafią sprawić ogromny ból okolicy cięcia. Złap się podczas nich za brzuch po bokach rany i zbliż jej końce do siebie, napinając mięśnie dna miednicy. Pisałam o nich wyżej i w poprzednim wpisie:

Co musisz robić z raną i blizną po cesarskim cięciu?

W drugiej dobie po operacji  kontynuuj ćwiczenia krążeniowe, oddechowe , izometryczne, napięcia brzucha i dna miednicy.

Zawsze przerywaj je, gdy pojawi się ból, dyskomfort czy nadmierne zmęczenie mięśni.

W 3 lub 4 dniu po cesarce spróbuj położyć się na brzuchu.

Przyspieszy to obkurczanie się macicy i powrót innych narządów na swoje miejsce.

Z leżenia na plecach przetocz się na bok, a potem dopiero na brzuch.

Gdy ból na to nie pozwala, poczekaj jeszcze kilka dni.

W tej pozycji możesz po prostu  leżeć przez 20 minut, ale jeśli siły Ci na to pozwolą, wykonaj kilka ćwiczeń, np.:

  • zginanie naprzemiennie nóg i unoszenie kolan w górę
  • ściskanie pośladków
  • napinanie mięśni dna miednicy (wyobrażając sobie ,,hamowanie puszczania gazów”) bez pracy mięśni pośladkowych.

 

Powtarzaj wszystkie opisane ćwiczenia coraz częściej w ciągu dnia. Zwiększaj ich liczbę, czas i siłę napięcia. Wprowadź ćwiczenia stabilizacyjne, wzmacniające głównie plecy, pośladki i pośrednio brzuch (to temat na inny wpis).

  • Pamiętaj o prawidłowej postawie ciała: ,,Postawa to podstawa”.
  • Nie schylaj się, ale kucaj, jeśli chcesz coś sięgnąć z podłogi.
  • Unikaj dźwigania (z wyjątkiem dziecka oczywiście, ale noś je jak najbliżej siebie, nie na wyciągniętych rękach) – dzięki temu zminimalizujesz ryzyko wystąpienia nietrzymania moczu (gdy dołączysz również ćwiczenia opisane wyżej) i bólów kręgosłupa.
  • Zaopatrz się w wygodne buty (na razie nie na obcasie) i stanik dobrze podtrzymujący biust.

To też czas, by zrobić test i sprawdzić, czy nie masz dużego rozstępu mięśnia prostego brzucha. Największy potencjał do zamknięcia go jest w połogu, kiedy organizm uruchamia procesy naprawcze. O co chodzi z rozstępem, dowiesz się z tego wpisu -> Klik.

Karmienie piersią po cesarskim cięciu…

Jest możliwe. Mleko zaczyna się produkować już w ciąży. Jedynym utrudnieniem jest to, że nie możesz na początku sama opiekować się dzieckiem. Położne kibicują karmieniu piersią! Porozmawiaj z nimi, że Ci na tym zależy i poproś o to, by jak najczęściej pomagały (na zmianę z rodziną) przystawiać maluszka (zacznij  oczywiście od pozycji leżącej) i nie dokarmiały go butelką.  Zobaczysz jak laktacja się rozkręci.

karmienie piersią po cesarce na zdrowie w rękach mamy

Darmowy e-book o karmieniu piersią możesz tutaj.

Napisałam w nim o dobrym starcie, prawidłowych pozycjach i oznakach, że Twoje dziecko je.

Przeczytaj też:

Zalety Karmienia piersią. Mleko – superfood, który produkujesz.

Powrót do sportu po cesarskim cięciu,

i do jakiejkolwiek intensywniejszej aktywności, zalecany jest stopniowo, po okresie połogu (6-8 tygodni po porodzie naturalnym, a 10-12 tygodni po cesarce). Przez ten czas lepiej skupić się na ćwiczeniach podanych w tym wpisie, dbaniu o siebie i dziecko.

Po porodzie organizm długo wraca do normy, a niektóre mięśnie na nowo uczą się pracować. U każdej kobiety dzieje się to w innym tempie.

Warto działać z głową, a zamiast biec na siłownię, skonsultować się ze specjalistą i ustalić plan działania, zakazy i zalecenia. Wszystko po to, by uniknąć urazów i powikłań, takich jak np. przepukliny.

wizyta u fizjoterapeuty po porodzie na zdrowie w rękach mamy

 

Cieszę się, że dotrwałaś do końca i mam nadzieję, że zastosujesz tę wiedzę w praktyce. Udostępnij wpis kobietom, które mają zaplanowane cesarskie cięcie, żeby zapoznały się z tymi informacjami jeszcze przed porodem.

 

Do zobaczenia,

Ewa Kołodziejczyk – fizjoterapeutka, trenerka personalna, żywieniowiec i szczęśliwa MAMA!

 

 

Będzie mi miło, jeśli polubisz mój Fanpage na Facebooku.

Znajdziesz mnie też na Instagramie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.