zdrowe zakupy lista na zdrowie w rękach mamy
Zdrowe odżywianie

Lista zdrowych zakupów. Produkty, które musisz mieć w kuchni, by móc przygotować coś pożywnego.

Pamiętacie wpis o wielofunkcyjnym młynku do kawy? Jeśli nie, znajdziecie go tutaj. Obiecałam Wam listę produktów, które musicie mieć w domu, by zawsze móc ugotować coś wartościowego.

Zdrowa lista zakupów i Twoich zapasów:

Świeża żywność, którą musisz uzupełniać co 2-3 dni:

warzywa i owoce na zdrowie w rękach mamy

  • Warzywa i owoce (z przewagą tych pierwszych), najlepiej sezonowe
  • Prawdziwe masło (na zimno, a do smażenia klarowane)
  • Awokado – niech sobie dojrzewa. Idealne do sałaty, ale też szybkiej pasty z jajkiem i domowej nutelli.
  • Jajka – chyba każdy wie, że można ich użyć do wszystkiego.
  • Jogurt naturalny, mleko krowie (w ograniczonych ilościach) i roślinne, sery typu mozzarella czy feta– też zawsze się przydadzą do wzbogacenia wielu dań.

       ,,Czym zastąpić mleko… ?”

  • Pieczywo żytnie na zakwasie– można też mrozić większe ilości.
  • Mięso – jeśli mamy dostęp do sprawdzonego ekologicznego, byłoby najlepiej. Najlepiej w ciągu tygodnia zmieniać jego rodzaje. My najchętniej wybieramy indyka.

Produkty, które możesz kupować na zapas, ale pamiętaj, by zawsze je uzupełniać:

  • Mrożone warzywa, dzięki nim bardzo szybko przygotujesz zupę – synonim zdrowia. Są świetną porcją warzyw na czarną godzinę, gdy zdarzy Ci się zapomnieć uzupełnić spiżarnię o świeże.
  • Musy owocowe – kupione w tubkach, ale też zrobione przez Ciebie – zawekowane lub zamrożone. Zobacz nasze przetwory -> klik

musy owocowe, przetwory na zdrowie w rękach mamy

  • Warzywa strączkowe – soczewica, ciecierzyca, fasola i groszek, których w wielu daniach użyjesz zamiast mięsa
  • Przecier pomidorowy albo koncentrat – są bardziej wartościowe niż pomidory późną jesienią, zimą i wiosną. Zrobisz z nich sos lub domowy ketchup, jako dodatek do wszystkiego.
  • Makaron – coś, co kochają dzieci. Można dziś wybrać pełnoziarnisty, żytni, owsiany czy białkowy – znajdziesz je w marketach i sklepach ze zdrową żywnością,
  • Płatki owsiane i kasze – z mlekiem kokosowym jaglanka jest prze-pysz-na! Tosia zawsze jak zajada mówi – ,,pycha” (czy jakoś tak… ). Tak naprawdę kocha z tego najbardziej rodzynki, a właśnie:
  • Owoce suszone – figi, daktyle, rodzynki, śliwki, żurawina – one zastąpią Ci sporo cukru i będą świetnym dodatkiem do owsianek i kasz.
  • Miód, erytrol, ksylitol, syrop klonowy, stewia – dobrze mieć, jedno z tych słoidzideł pod ręką
  • Słonecznik łuskany i ulubione orzechy – gdy złapie nas głód, jako szybka przekąska.
  • Wiórki kokosowe – do produkcji mleka kokosowego (wystarczy zalać je ciepłą wodą, zblendować i odcedzić), żeby ograniczyć choć trochę nabiał. W połączeniu z kakao i daktylami są bazą mojego ulubionego ostatnio puddingu.
  • Mleczko kokosowe – zamiast tego robionego samodzielnie. Opcja szybsza, ale droższa. Można je rozcieńczać i stosować do wielu rzeczy – kawy, zup, kremów do ciast (i pysznych tortów), puddingów itp.
  • Zdrowe przekąski, które można kupić w Interneciepaluszki żytnie na zakwasie, chipsy warzywne czy batony z suszonych owoców bez dodatku cukru. Również są dość drogie, ale powinny starczać na długo, jako awaryjny posiłek, gdy mamy ochotę na coś niezdrowego. 
  • Olej kokosowy – ma tyle zalet, że zasługuje na osobny artykuł. Nie polecam w ogóle smażenia, ale czasami trzeba… i tylko on się do tego nadaje. Inne oleje nie! Dodatkowo można go stosować w łazience… do smarowania ciążowego brzuszka, odżywiania końcówek włosów i kąpieli noworodka jako emolient…
  • Mąka jaglana, owsiana, ziemniaczana, gryczana, by używać mniej pszennej
  • Woda w butelkach szklanych lub plastikowych oznaczonych cyfrą ,,2″ lub ,,5″. Wyjaśnienie tutaj.

lista zakupów przykładowa na zdrowie w rękach mamy

Inwestycja czasu i pieniędzy w nasze zdrowie… 

Najczęstszymi powodami, dlaczego odżywiamy się źle są pośpiech i brak pieniędzy. Często też lenistwo i przyzwyczajenia, z którymi nie chcemy się rozstawać…

Nasze zdrowie jest warte tego, by inwestować w dobre jedzenie… Dopóki nie doświadczamy chorób, nie zdajemy sobie z tego sprawy. Często leczenie kosztuje nas później więcej… czasu, pieniędzy i zmian.

Wszystko jest kwestią organizacji. Droższe od zdrowego jedzenia są alkohol, papierosy, napoje, fast foody, słodycze… i różne niepotrzebne pierdoły. Czas też potrafimy marnować i nie zdawać sobie z tego sprawy.

 

Na koniec jeszcze mały bonus, czyli sposób na ciężkie torby z zakupami. 

Zakupy zamiast jednego treningu:

  • Potraktuj wyjście do sklepu jako trening. Idź do celu szybkim tempem, Żwawo ruszaj się między półkami (miej listę). Znajdziesz ją powyżej!
  • Rozłóż ciężar produktów na dwie (lub cztery ;o) torby i trzymaj je po obu stronach ciała.
  • Otwórz klatkę piersiową, wyprostuj się (ale nie przeprostuj), napnij brzuch (bez wypinania go do przodu) i pośladki (bez wypinania ich w tył), przesuń swoje barki w tył, jakbyś chciał/a rozerwać obojczyki. Łokcie trzymaj lekko ugięte. Nie pochylaj głowy w przód. Trzymaj ją prosto, wyciągaj w górę pociągając za nią szyję i resztę kręgosłupa. Nie zginaj dłoni, trzymaj nadgarstki pionowo w dół. 
  • Poczuj wszystkie mięśnie i idź dumnie do przodu. Jeśli sklep masz tak daleko, że jeździsz do niego autem, to zaparkuj jak najdalej od wejścia i wykonaj ten ,,trening” w drodze do samochodu.
  • Nie zapomnij o uśmiechu!

Jeśli spełnisz pewne warunki, możesz takie zakupy potraktować jako jeden element treningu zdrowotnego:

,,Jak aktywność fizyczna wpływa na nasze zdrowie? Ile powinniśmy ćwiczyć?”

Fota z siatami ;p

co zamiast treningu na zdrowie w rękach mamy

 

Szerz zdrowie i podaj ten wpis dalej. 

 

Ewa Kołodziejczyk – fizjoterapeutka, trenerka personalna, żywieniowiec i szczęśliwa MAMA!

 

 

Będzie mi miło, jeśli polubisz mój Fanpage na Facebooku.

Znajdziesz mnie też na Instagramie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.