dieta na zapalenia żołądka, mdłości, niestrawność na zdrowie w rękach mamy
Zdrowe odżywianie

Dieta przy zapaleniu żołądka, mdłościach i niestrawności. Co możesz zmienić?

Warto zastanowić się nad tym, co i w jaki sposób jemy. Nie ma co czekać, aż organizm sam da nam znać, że robimy coś nie tak. Choć dla niektórych dopiero to jest motywacją.

Dla innych nawet totalne spustoszenie w organizmie i waga wynosząca 300 kg nie jest dostatecznym powodem, by powiedzieć ,,stop” złym nawykom.

Pojęcie zdrowa dieta jest szerokie i względne. Nie dla każdego pełne ziarno lub warzywa strączkowe będą odpowiednie. Nie wszyscy też muszą jeść  5 posiłków dziennie.

Dieta rozdzielna, niełączenia…

węglowodany i białka osobno na zdrowie w rękach mamy

Ma swoich zwolenników i przeciwników. Ja uważam, że ciężko jest ją stosować, ale warto spróbować przez kilka dni. Czego nie łączyć ze sobą oraz o tym, że dzieci wolą tak jeść, pisałam też tutaj.

Oddzielne zjedzenie mięsa (lub innego białka zwierzęcego – jaj, ryb, sera) bez połączenia go z węglowodanami  (ziemniakami, kaszą, ryżem, chlebem ), powoduje sprawniejsze trawienie i mniejsze zaleganie resztek pożywienia w naszym przewodzie pokarmowym.

dieta niełączenia na zdrowie w rękach mamydieta rozdzielna na zdrowie w rękach mamyziemniaki osobno na zdrowie w rękach mamy

,,Zjedz mięso, ziemniaki zostaw?” 🙂

 

W moim przypadku sprawdza się to też przy mdłościach. Są zdecydowanie łagodniejsze, gdy jem posiłek mniej składnikowy, np. samo awokado?

zdrowe awokado na zdrowie w rękach mamy

 

Niestrawność dokucza wielu osobom i jest najczęściej spowodowana stylem życia: dietą, stresem, pośpiechem i używkami.

Dodatkowo, ciągły ból brzucha, uczucie pieczenia w nim i klatce piersiowej oraz nudności mogą świadczyć o zapaleniu błony śluzowej żołądka, czyli jego wyściółki.

Częstą jego przyczyną jest zakażenie bakterią Helicobacter pylori.

Jednak są jeszcze inne, zależne od nas czynniki ryzyka:

  • złe odżywianie oraz nadwaga (Dieta wysoko tłuszczowa, o dużej zawartości soli oraz cukru, który sprzyja rozwojowi złych bakterii. Jedzenie przetworzonej, gotowej żywności, zawierającej sporo ukrytych powyższych składników  oraz dodatków podrażniających żołądek!)
  • stosowanie używek: narkotyków, alkoholu, palenie papierosów
  • regularne przyjmowanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ), takich jak aspiryna, ibuprofen i naproksen (Zmniejszenie lub wyeliminowanie ich stosowania minimalizuje ryzyko zapalenia i wrzodów żołądka).

 

 

Nieleczone może prowadzić do owrzodzeń i krwawień zagrażających życiu, a przewlekłe zapalenie może przekształcić się w nowotwór.

Poza wizytą u lekarza konieczne są też pewne zmiany.

 

Jak pomóc trochę żołądkowi. Jak go odciążyć, zanim da nam o sobie znać (a ból jest nie do zniesienia)?

 

Styl życia i dieta mogą zahamować rozwój bakterii, stanu zapalnego oraz poprawić stan błony śluzowej.

Co jeść przy zapaleniu żołądka?

 

Dwie potrawy, które mogą przynieść ulgę w tej dolegliwości to brokuły i jogurt.

Brokuły zawierają substancje o właściwościach antybakteryjnych oraz przeciwnowotworowych. 

,,Jakie magiczne moce ma brokuł? Przepisy dla męża i dla dziecka”.

Jogurt zawiera aktywne kultury dobrych bakterii, które pomagają w zwalczaniu tych złych.

Jedzenie pomocne w hamowaniu wzrostu H. pylori, zmniejszaniu zapalenia błony śluzowej żołądka i powstawania owrzodzenia:

  • Jabłka (najlepiej mus)
  • Seler
  • Jagody, jeżyny, maliny, truskawki, żurawina
  • Oliwa z oliwek
  • Miód
  • Ziołowe herbaty

Inne lekkostrawne potrawy, które powinny znaleźć się w diecie osoby cierpiącej na niestrawność, mdłości czy zapalenie żołądka:

  • banany
  • bataty
  • biały ryż
  • jajka
  • kurczak
  • łosoś

Ważne jest też:

  • unikanie przejadania się,
  • dostarczanie przeciwzapalnych kwasów omega 3, (wpis -> klik)
  • przyjmowanie probiotyków
  • jedzenie powoli, bez pośpiechu 5-6 małych posiłków dziennie. Przyspiesza to gojenie żołądka poprzez zmniejszenie ilości wydzielanych przez niego kwasów.
  • ograniczenie alkoholu, palenia papierosów i stresu, które zwiększają stan zapalny
  • wysypianie się i prawidłowe oddychanie, co przyspiesza trawienie.
  • picie dużej ilości wody!

 

Zapalenie żołądka bywa nagłe (ostre) i mija po ustąpieniu działania czynnika drażniącego go.

Może jednak przejść w formę przewlekłą, trwać wiele lat i postępować… (owrzodzenia, głębokie rany, nowotwór).

Nigdy nie jest za późno, żeby coś zmienić, choć wiadomo, że dużo łatwiej jest zapobiegać niż leczyć.

Dlatego nie od jutra, ale od dziś zacznij zmiany. Już wiesz jakie. Nie chodzi tylko o nadwagę, o wygląd, ale o zdrowe i długie życie z energią, a nie z bólem!

 

Napisz, proszę, co Ciebie najbardziej motywuje do dbania o siebie albo dlaczego nie chcesz niczego zmieniać?

 

Ewa

 

Możesz śledzić mnie również tu, chodź! :

Instagram -> Obserwuj

Facebów -> Lubię to!

Youtube -> Subskrybuj

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.