co jeść zamiast mięsa na zdrowie w rękach mamy
Zdrowe odżywianie

Co jeść zamiast mięsa na obiad i wędliny do chleba? Jak żyć?

Nie jestem wegetarianką. Zdecydowanie nie. Jednak wiem, że bez mięsa da się żyć. Co więcej, jeśli kreatywnie je zastąpimy w niektóre dni, można nawet zdrowiej… 

Ostatnio byłam świadkiem pytania do wegetarianki – ,,Ale co Ty w ogóle jesz? Można tak bez wędliny do chleba na kolację?”

I pomyślałam sobie: Kurcze, jak my schematycznie jemy, jak nie szukamy nowości, jak my się ich boimy.

Odpowiedź na pytanie, które zawarłam w tytule jest prosta. Nie musimy się jakoś strasznie natrudzić, żeby stworzyć bezmięsne danie. 

pasty wegetariańskie zamiast wędliny na zdrowie w rękach mamy

Zacznę od zamienników wędliny. Co do chleba, bez którego tak ciężko nam się obejść?

Pomijając serki, twarożki czy jajka, do wyboru mamy pasty, sałatki i nawet pasztety wegetariańskie. Z tymi ostatnimi jest więcej roboty.

  • Zwykła, tradycyjna warzywna/jarzynowa sałatka jest świetnym dodatkiem do chlebka z masłem. Można dodać trochę mniej majonezu albo wymieszać go z jogurtem. Trzeba poświęcić jej trochę czasu, ale wystarczy nam na 3 dni.

Pozostałe propozycje to około 5 minut naszej pracy więcej, niż w przypadku położenia wędliny na kromkę chleba. Można przygotowywać większe ich porcje i zostawiać na dwa-trzy dni:

  • parowany brokuł, pokrojona w kostkę feta i pomidor – pyszna sałatka albo pasta, jeśli wszystko rozgnieciemy widelcem. Do tego tosty i pycha.
  • Pasta z awokado – dojrzały owoc i dwa ugotowane na twardo jajka kroimy w kostkę, dodajemy pokrojony szczypiorek, sól i pieprz. Wszystko lekko rozgniatamy widelcem.

co zamiast wędliny do chleba na zdrowie w rękach mamy

  • Tosty francuskie, czyli chleb namoczony w mleku i rozbełtanym jajku z różnymi dodatkami, np. z rozgniecionym bananem, usmażony na oleju kokosowym.
  • Pasta z makreli – wędzona rybka, ugotowane jajko, groszek, majonez z jogurtem, sól i pieprz.
  • Śledzie w oleju i cebulce
  • wędzony łosoś z serkiem śmietankowym i koperkiem

(Ryby wybierajmy nie częściej niż 2-3 razy w ciągu tygodnia)

  • hummus – moja ukochana pasta ze zblendowanej cieciorki, oliwy z oliwek, czosnku, kuminu i zmielonego sezamu
  • pasta z białej fasoli, kaszy gryczanej, jabłka, cebulki i przypraw – smalec wegetariański, koniecznie z ogórkiem kiszonym!
  • masło orzechowe dobrej jakości, a najlepiej zrobione samodzielnie w elektrycznym młynku do kawy, o którym pisałam tu.
  • pasta z suszonych pomidorów, grillowanego bakłażana, pestek dyni, które można już prawie wszędzie kupić. Są świetnie doprawione i przepyszne.

pasty warzywne na zdrowie w rękach mamy

Mogłabym tak wymieniać, ale może Wy podzielicie się przepisami na ulubione sałatki czy pasty?

 

Pomysły na bezmięsny obiad!

pomysły na wegetariański obiad

Pierwsza moja myśl to makarony.

  • Ze szpinakiem i fetą
  • Z brokułem i fetą posypana słonecznikiem
  • Z pesto z zielonej pietruszki czy bazylii

pesto na zdrowie w rękach mamy

  • Spaghetti z czerwonej soczewicy
  • Fasolka po bretońsku bez kiełbasy, ale np. ze startym twardym serem

 

  • Sos pieczarkowy ze śmietaną lub bez do kaszy, ziemniaków czy makaronu
  • kotlety z ugotowanych jajek
  • kotleciki z kaszy gryczanej, jęczmiennej lub jaglanej
  • burgery serowe i ziemniaczane

burger serowy bezmięsny obiad na zdrowie w rękach mamy

  • gulasze warzywne (np. z mrożonych warzyw na patelnię!)
  • przeróżne zupy krem
  • Sushi

Przepisów można znaleźć, a nawet wymyślić mnóstwo!

U nas wczoraj na kolację gościła wspomniana pasta z awokado. Na obiad były mięsne kotlety, za to dziś pyszny makaron z brokułem, fetą i czosnkiem!

pasta z awokado jajka i szczypiorku na zdrowie w rękach mamy

Nie każde danie bez mięsa przygotowuje się dłużej niż to z jego udziałem. To również mit, że nie najemy się wegetariańskim posiłkiem. Ogromną zaletą wprowadzania takich potraw do naszego menu, jest to, że urozmaicamy sobie dietę. Każdy nowy produkt, to inne wartościowe składniki, które oczywiście są również w mięsie w dużych ilościach i jest ono nam potrzebne. Jednak najzdrowiej dla nas, jeśli nie popadamy w rutynę i gdy nie jemy codziennie tego samego. Wtedy jesteśmy mniej narażeni na różne niedobory. 

To co? Kto podzieli się przepisem? Co bez zawartości mięsa smakowało Wam ostatnio?

Mam nadzieję, że chociaż jedną osobę namówiłam do eksperymentowania w kuchni:)

 

Inne moje miejsca:

Mój Fanpage -> Klik
Instargram -> klik
Youtube -> Klik

 

Ewa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.