co zamiast mleka na zdrowie w rękach mamy
Zdrowe odżywianie

Czym zastąpić mleko, gdy mamy na nie alergię? Źródła wapnia i przepis na Raffaello.

Coraz częściej słyszymy, że nie tylko u dzieci, ale również u dorosłych pojawia się alergia lub nietolerancja pokarmowa.

Najczęstszymi alergenami są : białka mleka krowiego, laktoza, orzechy, jajka, gluten, pszenica, owoce morza i niektóre owoce.

W tym artykule skupimy się na alergii na białka mleka krowiego, która pojawia się w największej ilości przypadków.

Kiedy dowiadujemy się o niej, martwimy się, w jaki sposób będziemy teraz odżywiać swoje dziecko lub siebie:

Co możemy jeść, a czego powinniśmy unikać? Jak zbilansować dietę eliminacyjną? Czy dostarczymy sobie wszystkich niezbędnych składników odżywczych?

Przede wszystkim nie martwmy się na zapas. Na szczęście mamy takie czasy, że w sklepach można kupić dosłownie wszystko. Zamienników mleka krowiego jest naprawdę dużo, a ono samo zawiera dużo laktozy i kazeiny, które bardzo obciążają żołądek i długo się trawią. Rezygnacja z produktów pochodzących z mleka krowiego zdecydowanie odciąży układ pokarmowy.

Czego nie jeść w przypadku alergii na białko mleka?
Czym zastąpić mleko krowie?

czym zastąpić mleko źródła wapnia na zdrowie w rękach mamy

Jako dodatek do potraw, np. płatków, ciasta czy budyniu – mlekiem roślinnym.

Do wyboru mamy kokosowe, migdałowe, sojowe, owsiane…

(Przykładowo, napój owsiany możemy zrobić w domu, mieląc płatki owsiane, a potem blendując je z ciepłą wodą). 

mleko owsiane z płatków owsianych na zdrowie w rękach mamy

Możemy użyć też po prostu wody lub soku owocowego.

W przypadku alergii na białko mleka krowiego musimy unikać również wielu produktów spożywczych, takich jak np. jogurty, sery czy kefiry. Ich zamienniki też znajdziemy. Możemy kupić jogurt na bazie napoju roślinnego lub przygotować go samodzielnie. Dozwolone są też roślinne sery żółte lub wegański beszamel (sos z oleju i mleka roślinnego z dodatkiem mąki).

Kolejnym produktem zawierającym mleko jest śmietana. Zamiast niej w diecie bezmlecznej stosuje się śmietankę sojową lub mleczko kokosowe.

Masło – również powstaje z mleka krowiego… Jednak klarowane pozbawione jest alergenów. Można zastąpić je też olejem kokosowym, masłem migdałowym, orzechowym lub oliwą z oliwek.

To kwestia praktyczna, ale pozostaje jeszcze uzupełnienie składników odżywczych, w które bogate jest mleko.

Źródła wapnia, inne niż mleko:

W przypadku braku alergii warto ratować się mlekiem kozim, owczym (mają nawet więcej tego pierwiastka niż krowie) i sojowym.

Bogate w wapń są: mak (absolutny lider), migdały, słonecznik, pistacje, orzechy laskowe, sezam oraz tofu, sardynki, natka pietruszki, biała fasola, brokuły, jarmuż i inne zielone warzywa liściaste, suszone figi czy morele, płatki owsiane i otręby.

Ważne by produkty z tej listy były na talerzu naszym i dziecka każdego dnia!

Pamiętajmy, że chęć na tłuste przekąski, typu orzeszki i chipsy, może oznaczać braki wapnia w organizmie. Więcej o zachciankach, tutaj –> klik

Przepis na raffaello bez mleka , cukru, jajek., glutenu na zdrowie w rękach mamy

Na koniec przepis na kulki ,,Raffaello” dla alergika na białka mleka krowiego :

,,Zdrowe Raffaello z kaszy jaglanej”:

Składniki:

1,5 saszetki kaszy jaglanej,

0,5 litra mleka roślinnego – najlepiej kokosowego,

2 szklanki wiórek kokosowych,

3 łyżki miodu,

1 banan

 

Sposób przygotowania:

Kaszę płuczemy w zimnej wodzie, a następnie przelewamy wrzątkiem.
Zalewamy mlekiem i gotujemy na wolnym ogniu, aż będzie miękka (jeśli używasz mleka kokosowego z puszki, dodaj trochę wody).
Do ciepłej kaszy dodajemy wiórki kokosowe i miód oraz 1 banana. Blendujemy.

Formułujemy kulki i obtaczamy je w kokosie lub w zmiksowanych orzechach.
Zostawiamy do wystygnięcia i wkładamy do lodówki przynajmniej na godzinę.

W trakcie formowania kuleczek można do środka włożyć 1 migdał.

 

Może macie pomysły na przepisy dla alergika, np. z makiem? Jak go przemycić?

 

Czekamy niecierpliwie na Wasze wiadomości,

Ewa i Ania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.