co jeść na dobry humor na zdrowie w rękach mamy
Zdrowe odżywianie

Dieta antydepresyjna. Co jeść, by mieć dobry nastrój?

Zaczął się nowy rok i pewnie wielu z Was chciałoby coś zmienić na lepsze w swoim życiu ( jak najlepiej to zrobić? O tym tutaj -> klik).

Niestety pogoda w tym nie pomaga i nie zachęca do działania. Jest szaro i ponuro, a śnieg co drugi dzień się roztapia…

Czym można dodać sobie energii i witalności w takim razie? Oczywiście zdrową dietą!

Zacznij małymi krokami – staraj się wprowadzić jedną z poniższych zasad co tydzień. Powoli wdrażaj następne, a zobaczysz, że zdrowe odżywianie idzie Ci świetnie i… nie potrafisz już inaczej 😉

Jakie to zasady?

dieta na dobry humor na zdrowie w rękach mamy

1. W każdym posiłku jedz warzywa lub owoce – zawierają antyoksydanty, które zwalczają wolne rodniki w naszym ciele. Dzięki temu wolniej się starzejemy, dłużej żyjemy i poprawia się odporność organizmu. Są bombą witaminową. Bogate są również w błonnik, który działa jak szczoteczka w jelitach. Oczyszcza je i poprawia trawienie. Dzięki temu nie odczuwamy pełności w brzuchu, wzdęć i zaparć oraz mamy więcej energii! Poza tym kolorowy talerz świetnie wpływa na nastrój.

co jeść na dobry humor na zdrowie w rękach mamydieta a humor na zdrowie w rękach mamy

 

2. Codziennie jedz pełne ziarna zbóż. Np. kasze, makaron razowy, pełnoziarniste pieczywo, otręby. Witaminy z grupy B w nich zawarte, wpływają korzystanie na nasz układ nerwowy.

3. Jedz rośliny strączkowe przynajmniej 2 razy w tygodniu (Może to być np. humus – pasta z ciecierzycy – jest naprawdę pyszna!). Są bogatym źródłem białka (dlatego zastępują produkty mięsne wegetarianom) i skarbnicą mikroelementów i witamin. Dostarczają mnóstwo kwasu foliowego, witamin z grupy B, wapnia, potasu, magnezu i żelaza. Są również zbawienne dla płodności.

4. Na przekąski między posiłkami wybieraj zawsze owoce. Dodawaj do nich zdrowe tłuszcze ( żeby podwyższyć indeks glikemiczny, o tym tu -> klik ), np. pestki dyni, słonecznika czy orzechy. To źródło niezbędnych kwasów tłuszczowych omega 3 i omega 6. Poprawią pracę Twojego mózgu, całego układu nerwowego, pamięć oraz złagodzą stres.

5. Jedz jajka i ryby, Zawierają zdrowe kwasy tłuszczowe i witaminę D3. Wspomogą Twój układ nerwowy i kości. W skład jajek wchodzi też lecytyna, która wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu. Wbrew dawnym opiniom, jaja nie podwyższają go, a wręcz przeciwnie – zmniejszają jego ilość we krwi. Żółtka są źródłem witamin A, D, E i K oraz witamin z grupy B, głównie B2. 

6. Ogranicz spożycie czerwonego mięsa do porcji 65-100 gramów, 3 razy w tygodniu. Badania mówią o tym, że nadmierne jego spożycie może prowadzić do raka jelita grubego, jajników, żołądka czy innych narządów. Ponadto ogromny wpływ na nasze zdrowie ma sposób jego przyrządzania – najczęściej w formie smażonej i w panierce… Sprzyja to odkładaniu się tkanki tłuszczowej, podwyższeniu poziom cholesterolu, nadwadze i otyłości. To wszystko wiąże się też z obniżeniem naszego nastroju.

7. Jedz produkty mleczne – jeśli Ci nie szkodzą (2-3 x dziennie). Najlepiej ser feta, ricottę, naturalne jogurty, chude twarogi.

8. Używaj oliwy i zimno tłoczonych olejów do sałatek i past. Około 3 łyżek dziennie. Tłuszcze dodawane do potraw na zimno poprawiają trawienie i wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

9. Staraj się słodycze jeść jak najrzadziej. Tylko okazyjnie. Nie jest to pokarm potrzeby dla Twojego organizmu, ponieważ zawiera głównie cukier – czystą energię, której prawdopodobnie nie zużyjesz. Odłoży się ona w postaci tkanki tłuszczowej! Ponadto zbyt duże i częste spożywanie cukru, powoduje skoki poziomu glukozy we krwi – gwałtowny jej wzrost i spadek. Taka sytuacja prowadzi do huśtawki nastrojów. Słodycze tylko pozornie poprawiają nam humor.

10. Pij wodę ! Minimum 1,5 litra do 2,5 l. Jej ilość zależy to m.in. od Twojej płci czy aktywności fizycznej. Unikaj alkoholu, jeśli już chcesz jakiś wybrać, to polecam wino białe lub czerwone, oczywiście wytrawne/półwytrawne.

Jeśli zastosujesz te zasady, zobaczysz jak szybko zmieni się Twoje samopoczucie i wróci energia do życia.

Daj koniecznie znać, jak Twoje zmiany na lepsze.

Ania Karwala – dietetyk

dieta na dobry humor na zdrowie w ręakach mamy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.