warsztaty kulinarne dla dzieci zgierz na zdrowie w rękach mamy
Zdrowe odżywianie

Co zdaniem dietetyka jest najważniejsze w zachęcaniu dziecka do jedzenia nowych potraw?

Pisałam jakiś czas temu artykuł ,,Jak wychować smakosza, a nie niejadka”. Możesz przeczytać go tutaj -> klik.

W innym wpisie wymieniałam, jakich problemów z jedzeniem możesz spodziewać się u swojego dziecka w określonym wieku -> klik.

zachęcanie niejadka do jedzenia na zdrowie w rękach mamy

Zapytałam Ani, naszej dietetyczki, co jeszcze możemy zrobić, żeby zachęcić ,,niejadka” do jedzenia?

 

  • Czy warto kupować preparaty apteczne na apetyt?
  •  Biegać za dzieckiem z łyżeczką? Stosować metodę ,,zjedz za mamusie i tatusia”. Włączać bajki i wpychać maluchowi jedzenie na siłę?
  • Czy to dobre rozwiązania?

     –  Nie!

Oto kilka sposobów, które możesz wykorzystać przy wprowadzaniu nowych posiłków dziecku i zachęcaniu go do jedzenia:

1. Postaraj się jeść posiłki wspólnie ze swoim dzieckiem. Pamiętaj, aby posiłek był zdrowy i każdy członek rodziny jadł to samo. Rodzice są przykładem.

2. Nie poddawaj się, gdy podajesz dziecku nową potrawę. Podanie jej raz, czy dwa nie rozwiązuje problemu. Czasami trzeba ją zaserwować nawet do kilkunastu razy.

Najczęściej jest tak, że rodzic szybko rezygnuje, mówiąc, że jego maluch jest niejadkiem. Gdy przylepimy dziecku taką etykietkę z pewnością nie pomoże nam to czegokolwiek zmienić. U dziecka włączy się mechanizm obronny i nie będzie chciało nic jeść, ponieważ rodzic ciągle mówi, jakim to ono jest NIEJADKIEM.

3.Nie wmuszaj jedzenia na siłę. Jeśli malec nie chce jeść, może po prostu dotknąć lub powąchać potrawę. Możliwe, że po kilku tygodniach odważy się jej spróbować. Daj mu czas. Zmuszanie do jedzenia to ogromna presja wywierana na dziecku, która tylko pogarsza sytuację i więź rodzic-dziecko! Buduje to negatywne emocje związane ze spożywaniem posiłków i zaburzenia odżywiania w przyszłości. Dziecko może też przez całe życie unikać pewnych pokarmów.

4. Połącz znane potrawy z nowymi. Jeśli Maluch lubi marchewkę, a nie lubi brokułu, to przygotuj sałatkę z połączeniem tych dwóch warzyw lub to niechciane dodaj gdzieś w minimalnej, niewidocznej ilości. Nowa lub odrzucana potrawa nie będzie wtedy taka straszna.

 

5. W grupie rówieśników dzieci chętniej próbują nowych dań. Posłanie dziecka do przedszkola często rozwiązuje wiele problemów z jedzeniem. Przypis Ewy: Możesz też organizować małe przyjęcia z dziećmi znajomych i wtedy serwować im wszystkim nowości. Taka terapia grupowa…

jedzenie chętniej w grupie dzieci na zdrowie w rękach mamy

6. Niezwykle ważne jest, aby dziecko podczas jedzenia nie miało odwróconej uwagi. Nie rozpraszaj malucha telewizją czy zabawkami. Czas na posiłek jest przy stole. Jeśli dziecko nie chce jeść, może iść się bawić, ale łyżeczka zostaje przy stole. Gdy zgłodnieje, samo poprosi o jedzenie. Musisz wyluzować!

sposoby na niejadka na zdrowie w rękach mamy

  1. Zmień konsystencję pożywienia. Porozmawiaj z dzieckiem, dlaczego nie lubi danego produktu. Możliwe, że nie odpowiada mu np. papryka surowa, która chrupie w zębach, ale chętnie spróbuje upieczonej czy ugotowanej na parze.

 

  1. Przygotowuj posiłki wspólnie z dzieckiem – to nie tylko świetna zabawa, ale również nauka gotowania. Dzieci to uwielbiają! Świetnym rozwiązaniem są warsztaty kulinarne.

 czy wspólne przygotowywanie potraw pomaga w zachęcaniu do jedzenia? na zdrowie w rękach mamy

Dla osób z okolic Zgierza mam świetną wiadomość:

W każdy ostatni czwartek miesiąca o 17:30 w Centrum Leczenia i Profilaktyki Otyłości w Zgierzu przy ul. Struga 39 prowadzę warsztaty kulinarne dla dzieci.

warsztaty kulinarne dla dzieci zgierz na zdrowie w rękach mamy

Trzeba się na nie zapisać, dzwoniąc pod nr 502-239-088.

Zapraszam również na wizytę, jeśli żadne sposoby nie działają.

 

Ania Karwala – dietetyk.

 

Jeśli uważasz ten wpis za przydatny, udostępnij go innym. Możesz subskrybować bloga ( pasek po lewej stronie ) i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach.

Dzięki za Twoją obecność.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.