wpływ DHA na rozwój na zdrowie w rękach mamy
Zdrowe odżywianie

Co to jest DHA? Dlaczego jest niezbędny dla płodu, dziecka oraz dorosłych?

Kobietom w ciąży, karmiącym i dzieciom zaleca się suplementowanie DHA. Pozostałym mówi się coś o jedzeniu oleju lnianego,rzepakowego i  tłustych ryb morskich.

dlaczego trzeba jeść tłuste ryby na zdrowie w rękach mamy

O co to zamieszanie?

Tłuszcze w naszej diecie dostarczają ponad dwa razy więcej energii niż białka i węglowodany. Ich zapas w tkankach pozwala na przeżycie 3 miesięcy bez jedzenia.

50-60 % mózgu to tłuszcze!

Biorą udział w wytwarzaniu substancji regulujących gospodarkę hormonalną w naszym ciele – związaną z apetytem czy wrażliwością tkanek na insulinę.

95 % tłuszczu pokarmowego to kwasy tłuszczowe – dzielą się na nasycone i nienasycone ( w tym wielonienasycone). Te pierwsze występują w formie stałej, a drugie ( oleje roślinne ) mają płynną postać.

W tym momencie podaruję sobie i Wam skomplikowane nazwy, których nie umiem wypowiedzieć.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe to w uproszczeniu zdrowe tłuszcze.

Do nich należy właśnie DHA ( rodzaj kwasów OMEGA 3).

FUNKCJE OMEGA-3:

wpływ DHA na rozwój na zdrowie w rękach mamy

Są niezbędne ( Przede wszystkim DHA ) do prawidłowego wzrostu mózgu ( Proces ten trwa od zapłodnienia do 6-8 roku życia), rozwoju umysłowego, mowy oraz widzenia.

Zwiększają możliwości uczenia się.

Obniżają poziom złego cholesterolu i triglicerydów.

Działają przeciwzapalnie i antyalergiczne. Niski ich poziom w mleku mamy i diecie dziecka może sprzyjać rozwojowi astmy czy AZS.

Zmniejszają ryzyko wystąpienia otyłości oraz insulinooporności.

Biorą udział w leczeniu ADHD ( zespołu nadpobudliwości z deficytem uwagi ).

Mają działanie antydepresyjne

ODPOWIEDNIA ILOŚĆ DHA W CIĄŻY:

– powoduje prawidłowy rozwój płodu

–  zapobiega przedwczesnemu porodowi

– ma wpływ na zwiększenie masy noworodka

– sprzyja uniknięciu depresji poporodowej

Kwasy omega 3 muszą być dostarczone do organizmu z dietą, ponieważ sam nie potrafi sobie ich wytworzyć.

Prekursorem kwasu DHA jest inny kwas, o nazwie ALA:

ALA -> EPA -> DPA -> DHA

ŹRÓDŁA KWASÓW OMEGA 3 W DIECIE:

omega-3 w jedzeniu na zdrowie w rękach mamy

ALA:

– Oleje roślinne – głównie rzepakowy i lniany (kolejno 9.91 i 59,2 g w 100 g)

siemię lniane (w 100 g nasion znajduje się 16,6  g ALA ), orzechy włoskie ( 6,57 g w 100 g ),soja, tofu, zielone warzywa liściaste, algi.

EPA i DHA ( produkowane z ALA ):

ile omega 3 jest w rybach na zdrowie w rękach mamy

Oleje rybne, ryby ( łosoś – 2,15 g DHA w 100 g, śledź – 0,62 g DHA w 100 g,  makrela – 1,12 g DHA w 100 g, tuńczyk – 0,68 g DHA w 100 g, pstrąg- 1,76 g DHA w 100 g) i owoce morza

Fitoplankton ( tak samo jak człowiek ) przekształca ALA w EPA i DHA. Kumulują się one w tkankach ryb. W tranie nie znajdziemy więc niezbędnego ALA. 

Utrudniona synteza EPA i DHA z ALA może wystąpić w przypadku:

– wcześniactwa

– cukrzycy

– nadciśnienia

– niedoborów witamin, minerałów

– dużej ilości nasyconych kwasów tłuszczowych ( znajdujących się w mięsie), izomerów trans (obecnych w utwardzonych olejach np.  w margarynie ) oraz kwasów OMEGA 6 ( braku odpowiedniego stosunku OMEGA-3 : OMEGA-6 ).

Nawet w dobrych warunkach, produkcja ta nie zachodzi w 100%,dlatego DHA i EPA powinno się również dostarczać dietą.

 

PODAWANIE DHA DZIECIOM:


DZIECI KARMIONE PIERSIĄ NIE MUSZĄ dostawać suplementów DHA, zwłaszcza do skończenia 6 miesięcy.

Ilość DHA w mleku matki zależy od jej diety.

Jakie są więc normy przyjmowania DHA?

Niemowlęta powyżej 6 m.ż i dzieci do 2 roku życia – 100 mg DHA na dobę

Dzieci powyżej 2 lat i zdrowi dorośli – 250 mg EPA+DPA, co odpowiada 2 porcjom tłustych ryb morskich tygodniowo

Kobiety w ciąży i karmiące piersią – dodatkowe 100-200 mg DHA (Do powyższych dwóch porcji ryb).

W przypadku zagrożenia przedwczesnym porodem, dawki powinny być jeszcze większe ( 600 – 1000 mg na dobę przez całą ciążę).

Zbyt duże ilości tych kwasów w organizmie nie mają negatywnych skutków.

Podczas suplementacji DHA i jedzenia ryb, trzeba wziąć też pod uwagę zagrożenie zanieczyszczeniami metalami ciężkimi i dioksynami. Jednak badania mówią, że zalety suplementacji omega-3 przewyższają to ryzyko. Można znaleźć też takie środki, gdzie producent gwarantuje czystość produktu, np. te pochodzące z alg.

Kobiety w ciąży i karmiące powinny wybierać bezpieczne rodzaje ryb ( wymienione poniżej) i unikać tych drapieżnych, ponieważ wspomniane zanieczyszczenia przenikają do mleka i mogą kumulować się w tkankach dziecka.

 Z olejami z kolei jest taki problem, że szybko się utleniają i mogą występować w nich niebezpieczne dla zdrowia związki.

czy w olejach jest omega 3 na zdrowie w rękach mamy

ZALECANE RYBY – O DOPUSZCZALNYM STĘŻENIU ZANIECZYSZCZEŃ:

W przypadku braku stuprocentowego zaufania do olejów i suplementów, wydaję mi się, że najlepiej łączyć różne źródła kwasów omega 3 ze sobą. Najlepiej niech pochodzą one z jedzenia – nasion lnu, ryb ( do wyboru te o najniższym stężeniu metali ciężkich – łosoś norweski, szprot, sardynki, pstrąg, dorsz, makrela atlantycka) i orzechów włoskich.

źródła omeg-3 dha na zdrowie w rękach mamy

Kwasy te trzeba dostarczać do organizmu swojego i dziecka (również nienarodzonego ), a ograniczać pozostałe – pochodzące z mięsa, przetworów mlecznych czy margaryn.

dieta bogata w dha na zdrowie w rękach mamy

Dziękuję za Twoją obecność 🙂 Żeby pozostać tu na dłużej, subskrybuj bloga ( pasek po prawej stronie lub na górze wpisu, jeśli przeglądasz stronę w telefonie ).

Ewa

Mój Facebook ->klik

Instagram -> klik

Youtube -> klik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.