1000 pierwszych dni życia na zdrowie w rękach mamy
Macierzyństwo

Czy ciąża ma wpływ na odporność dziecka?

Pierwsze 1 000 dni życia są kluczowe dla odporności człowieka.

Ten wyjątkowy czas ma niesamowity wpływ na jego zdrowie w przyszłości. Noworodek nie otrzymuje bakterii od mamy dopiero podczas porodu, ale już w ciąży! Badania wykazują obecność  materiału  genetycznego bakterii w płynie owodniowym, błonach płodowych i łożysku. Są to bakterie prozdrowotne, które dostają się od organizmu mamy do dziecka. Niesamowity jest fakt, iż w łożysku znajdują się te same bakterie, co w jamie ustnej mamy.

Zalecane jest unikanie leków i antybiotyków, ponieważ to one są odpowiedzialne za niszczenie i spustoszenie zdrowych bakterii jelitowych.

Niezbędna jest odpowiednio zbilansowana i urozmaicona dieta mamy, zarówno przed ciążą, jak i podczas niej.

jaka dieta w ciąży na zdrowie w rękach mamy

Jak odżywiać się w ciąży? 

Ważne aby:

– mama spożywała 5-6 posiłków dziennie (małe, ale często)

– posiłki były spożywane w regularnych odstępach czasu (co 2,5 – 3,5 godziny)

– dostarczać frakcji błonnika pokarmowego – rozpuszczalnego jak i nierozpuszczalnego (Znajdziesz go w : otrębach, pełnoziarnistym pieczywie, owocach, warzywach, pestkach dyni, słonecznika, kaszach, makaronach pełnoziarnistych i wszystkich produktach z pełnego przemiału). Zalecana dzienna dawka błonnika to 25-30 gram.

– w każdym posiłku powinno znajdować się warzywo lub owoc ( 3 x warzywo, 2 x owoce )

– wzbogacać dietę o zdrowe tłuszcze takie jak : awokado, olej rzepakowy, oliwa z oliwek, orzechy, pestki, masło

– pamiętać o produktach białkowych (jogurty, kefiry, sery, twarogi, ryby, jaja, mleko, mięso)

pić wodę! Jest ona niezbędna do prawidłowej pracy wszystkich narządów i rozwoju maluszka. W dawce 30 ml na każdy kilogram masy ciała (liczymy oczywiście od wagi zdrowej). Jeśli mamy nadwagę, to nie mnożymy naszej ilości kilogramów, tylko jej prawidłową dla nas ilość). Przykładowo, Pani która waży 50 kg powinna dziennie wypijać 50 *30 ml, czyli 1,5 l wody.

Ewa pisała tu ->klik, ile można przytyć w ciąży i o pozostałych suplementach.

Kobieta powinna też, przez minimum 3 miesiące przed planowaną ciążą, suplementować kwas foliowy w dawce 0,4 mg dziennie, jako ochronę przed wystąpieniem np. rozszczepu kręgosłupa u płodu.

Ponadto przyszła mama musi pamiętać o aktywności fizycznej -> klik ( Zalety ćwiczeń w ciąży ).

jaka aktywność fizyczna w ciąży na zdrowie w rękach mamy

Rodzaj porodu a odporność:

Aby dziecko miało lepszy start, zaleca się też poród naturalny. Oczywiście jeśli ciąża przebiega prawidłowo i nie ma do tego przeciwwskazań. Podczas przechodzenia maleństwa przez kanał rodny, uzyskuje ono bakterie z pochwy i przewodu pokarmowego mamy. Ten sposób kolonizacji chroni je przed alergiami i infekcjami w przyszłości.

Inaczej jest podczas cesarskiego ciecia. Dziecko otrzymuje wtedy bakterie ze środowiska szpitalnego, fartuchów i rąk personelu medycznego. Nie jest to naturalna sytuacja dla człowieka. Tak urodzone niemowlę ma większe prawdopodobieństwo zachorowania w przyszłości na cukrzycę typu 1, celiakię, astmę i alergie.

W wyjątkowych sytuacjach, kiedy poród naturalny zagraża życiu matki lub dziecka, istnieje nowa metoda zasiedlania organizmu maluszka zdrowymi bakteriami mamy. Polega ona na umieszczeniu jałowej gazy z solą fizjologiczną w pochwie kobiety na godzinę przed porodem. Po urodzeniu, dziecko przemywa się ta gazą, aby zakolonizować u niego florę bakteryjną. Tej metody nie stosuje się jeszcze w Polsce.

rodzaj porodu a odporność dziecka na zdrowie w rękach mamy

Kamienie piersią a odporność:

Pokarm mamy jest naturalnym synbiotykiem.

Oznacza to , że zawiera on nie tylko zdrowe bakterie, ale również pożywienie dla nich.  One też muszą coś jeść, aby mogły pozostać w naszych jelitach na dłużej niż 3 tygodnie (tyle mniej więcej żyją bakterie które podamy do naszego organizmu w formie porobiotyku). Po tym czasie nie ma po nich śladu.

Więcej o zaletach karmienia piersią, tu -> klik.

karmienie piersią a odporność dziecka na zdrowie w rękach mamy

Środowisko życia a odporność:

Jeśli dziecko ma rodzeństwo, wychodzi na zewnątrz, posiada zwierzątko, jest to trening dla jego układu odpornościowego. Dlatego nie bój się zabrać maluszka na spacer w chłodniejszy dzień, czy jego kontaktu ze zwierzętami. Dzięki temu otrzyma on urozmaiconą florę jelitowa, a co za tym idzie, będzie odporne na choroby i niesprzyjające bakterie.

Autor: Ania Karwala – dietetyk wieku dziecięcego

Cieszymy się, że czytasz nasze wpisy i dbasz o zdrowie. Będziemy wdzięczne za zapisanie się do subskrypcji oraz polubienie naszych stron na facebooku, tej i tej.

Pozostałe wpisy Ani na temat odporności:

Jak wspierać odporność niemowlaka? -> tu.

Jak wpływać na odporność starszego dziecka -> tu

Wpis Ewy o aktywności fizycznej i jej wpływie na chorowanie -> klik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.