Zdrowe Ciało

Jak zapobiegać wadom postawy u dzieci? Kiedy są nimi najbardziej zagrożone?

O zdrowie i ciało trzeba dbać już od najmłodszych lat. Prawidłowa postawa ciała – to większe możliwości i mniej ograniczeń. Przeczytasz o tym tutaj –> Ciągle coś Cię boli i łapiesz kontuzje? Sprawdź, czy dobrze się trzymasz!

My – dorośli –musimy być wzorem dla dzieci, bo jak wiadomo: ,,One prędzej zrobią to, co my zrobimy, niż to, o co je poprosimy”.

Warto więc kształtować nawyki prawidłowej postawy u siebie i maluchów.

 

(Cotygodniowe wskazówki będę wrzucać na bloga, instagram i facebook’a ).

 

Jak to wygląda u najmłodszych?

Jaka jest różnica w prawidłowej postawie dorosłych i dzieci:

Patrząc  z boku:

W wieku 6 lat, lordoza szyjna ( wygięcie kręgosłupa w przód ) jest już zaznaczona – głowa ani barki nie powinny być wysunięte, tak samo, jak u dorosłych.

Inaczej jest w odcinku piersiowym – w nim plecy są prawie płaskie ( u dorosłych wyraźnie wygięte w tył ), ale klatka piersiowa powinna być już dość dobrze wysklepiona.

W odcinku lędźwiowym plecy są nieco wygięte w przód – nie nazywamy tego jeszcze pogłębioną lordozą ( jak w przypadku starszych ), ponieważ mięśnie brzucha są słabo rozwinięte.

Stopy mają już dobrze wysklepione łuki – nie są płaskie. Wszystko o stopach przeczytasz tu i tu.

 

Patrząc na dziecko z przodu lub z tyłu: głowa nie jest przechylona ani skręcona w żadną ze stron, a barki i miednica ustawione są na tym samym poziomie. Nogi są proste ( lub występuje niewielka koślawość kolan), a pięty są w jednej linii z łydkami ( ścięgnami Achillesa ).

W wieku 10 lat, głowa przesuwa się nieznacznie do przodu, ale barki nie powinny. Zaznacza się też już wyraźniej wygięcie kręgosłupa w tył w odcinku piersiowym, a wygięcie w przód odcinka lędźwiowego zmniejsza się. Brzuch nadal jest nieco wystający.

Nogi mogą nie być jeszcze idealnie proste.

 

Jeśli wada postawy pojawia się już w dzieciństwie, to właśnie wtedy są największe szanse ( aż do okresu dojrzewania ) na jej zlikwidowanie, bo ciało jest najbardziej ,,plastyczne”( Oczywiście dorośli, którzy nabawili się złego wyglądu później, też mogą przez odpowiednie działania poprawić go! ).

Najwięcej wad powstaje w dwóch okresach krytycznych. Dziś o jednym z nich:

Wiek wczesnoszkolny – 6/7 lat to wielka zmiana w życiu dziecka, kiedy zostaje usadzone w ławce i mniej czasu spędza na swobodnej zabawie.

Dwie najważniejsze sprawy, to:

Odpowiednia pozycja siedząca ( z dobrze dobranym biurkiem i krzesłem, zarówno w szkole, jak i w domu ), ponieważ to w niej dziecko zaczyna przebywać najdłużej.

Zapewnienie dużej ilości ruchu, czyli wykorzystywanie wolnego czasu na aktywność fizyczną!

Okres wczesnoszkolny to najlepszy moment dla rozwijania wydolności, wytrzymałości, siły i innych sprawności. Odpowiedni ruch może zapobiegać lub wyrównywać wady postawy.

 

Plecak, ubranie, buty i łóżko to kolejne przedmioty, na które powinniśmy zwrócić uwagę.

Dieta, odpowiednia ilość wapnia i witaminy D są tak samo ważne!

 

Dziecko powinno być okresowo obserwowane przez specjalistów. Musi nauczyć się korygować swoją sylwetkę, na początku przez upomnienia rodziców, przed lustrem, a później bardziej automatycznie.

Jeśli pojawi się wada postawy, to następnym zadaniem będą oczywiście odpowiednie ćwiczenia.

 

Czyli:

Obserwujemy dziecko,

Dajemy mu dobry przykład z naszej strony,

Korygujemy je,

Zapewniamy mu odpowiednie warunki do nauki, zabawy i odpoczynku.

Pozwalamy ( albo niestety trochę zmuszamy do tego ) na : Chodzenie, bieganie, tańczenie, jeżdżenie na rowerze, wspinanie się, czołganie, pływanie…  😉 A najlepiej robimy to całą rodziną.

Jeśli wybieramy trening dla dziecka, to zwróćmy uwagę, żeby wpływał wszechstronnie na rozwój fizyczny, a nie był nastawiony tylko na osiąganie wyników! To może pogorszyć sprawę postawy ciała!

W kolejnym artykule, napisałam o odpowiednim dobraniu krzesła, biurka czy plecaka, a także o wpływie diety i…. pogody na postawę dziecka. Koniecznie przeczytaj -> klik. Udostępnij mój wpis, jeśli był dla Ciebie przydatny. Niech dla innych też będzie.

 

Ewa Kołodziejczyk – fizjoterapeutka, trenerka i mama

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.