Zdrowe Ciało

Postawa to podstawa – Ciągle coś Cię boli i łapiesz ,,kontuzje”? Sprawdź czy dobrze się trzymasz!

Kolejny wpis z serii ,,Zanim zaczniesz trening”.

Dlaczego postawa ciała jest taka ważna?

 

To nawyk ruchowy, który zmienia się ciągu naszego życia, a nawet w ciągu dnia ( jesteśmy bardziej ,,przygarbieni”, gdy mamy słabszy dzień, a gdy tryskamy energią i dobrym humorem, prostujemy się ).

 

Każda praca ( lub hobby ), wymagająca jednej, wymuszonej pozycji ciała w ciągu dnia, może spowodować pojawienie się wadliwej postawy, jeśli nie popracujemy nad dobrymi nawykami.

W ciąży sylwetka się zmienia ( tutaj przeczytasz, jak ) i dlatego występuje wiele dolegliwości bólowych w tym czasie.

Prawidłowa postawa, czyli jaka?

 

Gdy patrzymy z boku:

  • Nasze uszy powinny znajdować się nad barkami ( głowa nie jest pochylona do przodu, ale utrzymuje się w jednej linii z ciałem ), które są oddalone od uszu,
  • Klatka piersiowa nie jest zapadnięta, tylko wypięta do przodu i w górę,
  • Widoczne są krzywizny kręgosłupa – lekko zaznaczone, nie pogłębione i nie spłaszczone,
  • Ucho, bark, biodro, środek stawu kolanowego i kostka boczna ustawione są w linii prostej.

Patrząc z przodu i z tyłu:

  • Głowa utrzymana jest prosto,
  • Barki i miednica są symetryczne ,
  • Nogi proste, stopy skierowane do przodu z równomiernie podpartym na nich ciężarem, dobrze wysklepione…

 

Najbardziej widoczne gołym okiem jest to, że jeśli wszystko z naszą sylwetką jest w porządku, to estetyczniej wyglądamy i jesteśmy lepiej postrzegani przez innych. Nasze ruchy są płynne i pełne gracji.

 

Ważniejsze jest jednak to co nie widoczne dla oczu…

 

Złe ustawienie poszczególnych części ciała, to zwiększone ryzyko:

  • Większych przeciążeń, zużycia i zwyrodnień  wszystkich stawów,
  • Gorszej amortyzacji  kręgosłupa i skłonności do jego deformacji, np. skolioz,
  • Bólu! ( np. ból głowy wynikający ze złego ustawienia głowy i barków, czy wiele problemów związanych z nieprawidłowym stanem stóp )

( Nawet osoby przez lata ćwiczące, w pewnym wieku zaczynają skarżyć się na dolegliwości np. z kręgosłupa, ponieważ ćwiczyły ze złą postawą ).

Co jeśli trenujemy z wadą postawy?

Pogarszamy naszą sytuację( chyba, że to trening medyczny, dostosowany do nas ), bo tkanki przykurczone i  już przeciążone, muszą pracować ciężej, gorzej reagują na obciążenia i wolniej się regenerują. Możemy łatwiej nabawić się kontuzji.

 

Dbajmy o nasze ciało. Wzmacniajmy się, rozciągajmy, rolujmy i rozluźniajmy. Od czasu do czasu zafundujmy sobie masaż. Przyszłe Mamy, nie bójcie się żadnej z tych rzeczy!

Przez całe życie możemy wpływać na to, jak wyglądamy. Najwięcej da się zdziałać we wczesnym dzieciństwie, aż do okresu dojrzewania.

 

Od czego zacząć w poprawie swojej sylwetki?

Najpierw przyjrzyj się swoim stopom…

Czy stawiasz je prosto czy na boki?

Obciążasz bardziej wewnętrzną lub zewnętrzną ich stronę?

Na początek ,,wyzwania naprawy postawy” pierwsze zadanie dla Ciebie:

 

Stawiaj stopy równolegle, jedna obok drugiej ( na szerokość bioder ) podczas chodzenia i każdej czynności:

 

Znajdź trzy punkty podparcia ( trójkąt ) : pod piętą, początkiem palucha i małego palca. Na nich równomiernie rozkładaj ciężar ciała.  

Rób gimnastykę stóprozczapierzaj palce, chwytaj nimi różne rzeczy, zginaj i prostuj palce. Może to być Twoja zabawa z dzieckiem ( albo partnerem ).

Skupiaj się na swoich stopach w trakcie dnia, tak często, jak tylko możesz. Spokojnie, z czasem stanie się to Twoim nawykiem ( Wprowadzenie nowego zwyczaju w życie trwa, wg. badań, od 20 do 70 dni! ).  

 

Filmy na ten temat również na youtubie – > klik.

Zobacz kolejne ćwiczenia, tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.