Rozwój dziecka miesiąc po miesiącu

Rozwój dziecka między 18 a 24 miesiącem.

Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, ale są ,,widełki czasowe”, w których powinniśmy oczekiwać od niego określonych rzeczy.

Na dole podlinkuję wcześniejsze okresy życia dziecka.

Co się dzieje między 18 a 24 miesiącem życia małego człowieka?

Przyspiesza rozwój, głównie umysłowy – zwiększają się zdolności myślenia i rozumienia. Dziecko jest bardziej świadome tego, kim jest, co może, a czego mu nie wolno ( I często z satysfakcją łamie zakazy ). Zaczyna planować podczas zabawy, bardziej zastanawiać się nad tym, co robi i co dzieje się wokół – jego działania są mniej impulsywne, a na twarzy widzimy ,,obmyślanie planu”.

Rozumie i wykonuje chętnie coraz bardziej skomplikowane polecenia.

Lepsza pamięć powoduje, że potrafi dopasować więcej przedmiotów do siebie, ale też do ich właścicieli-  wie, że kredki pasują do kartki, a szczotka do włosów. Zanosi mamie i tacie ich buty, bezbłędnie !

Oprócz tego dziecko szybciej biega – sceny pogoni za nim podczas spacerów stają się normą. Upadki są rzadsze, bo nie musi już trzymać głowy w górze dla równowagi, ale może zerkać pod nogi. Chyba, że podczas ucieczki odwraca się do opiekuna, wtedy traci równowagę. To czas, kiedy większość dzieci z powodu tego nieustannego biegu, chudnie.

Co do wspinaczki… szczęśliwi posiadacze dziecka śpiącego w swoim łóżeczku muszą uważać, bo może się okazać, że całkiem sprawnie potrafi ono wydostać się z niego górą…

To także czas wchodzenia po schodach bez trzymanki, stawiając jeszcze obie nogi na każdym stopniu. Schodzenie bez trzymania możemy spodziewać się po skończeniu dwóch lat.

Większa precyzja ruchów pozwala na przewracanie pojedynczych stron w książeczkach.

Zaczynają się na nowe ruchy: skakanie, tańczenie, tupanie, stawanie na jednej nodze, koziołki, obroty dookoła, zeskakiwanie z czegoś i powtarzanie ich wciąż i wciąż z zachwytem.

To dobry moment na gimnastykę z dzieckiem, wspólne wykonywanie prostych ćwiczeń.

Warto też pozwolić na rozwój artystycznych zapędów maluszka – wystarczy dać mu kartkę i coś do pisania, a piękne zapętlone dzieło będzie za chwilę gotowe.

Zaczyna pojawiać się fascynacja pojazdami, a piłka nadal jest świetną zabawką. Układanie i przewracanie wieży z klocków również.  Wszelkie manipulacje, coraz bardziej zaawansowane, są kolejnym hitem – dopasowywanie, zakręcanie, odkręcanie…

I oczywiście utrzymuje się zainteresowanie rzeczami, które nie służą do zabawy:  przesuwanie mebli czy zabawa wszystkimi niebezpiecznymi pokrętłami, które musimy zabezpieczyć. Sięganie ze stołów i blatów. Pamiętajmy o umieszczaniu niebezpiecznych przedmiotów – szklanych, z gorącymi płynami – daleko od krawędzi ( Więcej o bezpieczeństwie w domu, tu).

 

Dzieci w tym wieku kochają ,,pomagać” rodzicom – to co Wy robicie, ono też akurat chce. Przy tej pomocy jest sporo bałaganu, ale dobrze jest angażować dziecko w domowe obowiązki, które mogą trochę zamienić się w zabawę. Wspólne pieczenie ( nasze pierwsze ciasto, tu! ) to świetny pomysł.

 

Dla dziecka w wieku 2 lat, warto dopasować meble, do których sięgnie, by odłożyć coś na miejsce. Zaczyna ono już rozumieć idee porządku, więc korzystajmy.

Pojawiają się dłuższe zdania i konkretniejsze określenia.

To, ile dziecko mówi w tym okresie, jest bardzo indywidualną sprawą. Niektóre zaczynają codziennie dodawać jedno słowo do swojego języka, inne nawet kilka. Pozostałe mówią wciąż niewiele, jakby czekały z tym do drugich urodzin. Najważniejsze jest to, żeby coraz więcej rozumiało i potrafiło przekazać, a jego mowa stawała się wyraźniejsza.

Nazywanie wszystkich rzeczy ( także części ciała ), które nas otaczają i zadawanie pytań ,,co to?” oraz unikanie karcenia, jeśli dziecko się pomyli, to świetny sposób na rozwój jego pamięci i mowy. Jeśli nie słyszymy odpowiedzi z ust dziecka, wyręczajmy je, a nie zmuszajmy do mówienia – pozwalajmy czytać nowe i znane słowa z naszych ust.

My również uczymy się języka swoich dzieci, gdy więcej mówią i wyrażają tym swoje potrzeby, określają czego chcą, a czego nie.

Przestają jedynie pokazywać, pochrząkiwać lub kręcić głową. A ich słowa bywają zabawne. Dzieci cieszą się, gdy są zrozumiane w ten sposób, więc powinniśmy im odpowiadać. To zachęca je do dalszej nauki języka.

 

I znowu przed nami sporo nowości i obserwacji fascynującego człowieka. Tosia właśnie skończyła półtora roku, więc zaczynamy przygodę z opisanymi wyżej zmianami.

Polub ten wpis na facebooku, jeśli okazał się dla Ciebie przydatny. Dzięki!

Tutaj wcześniejsze wpisy na temat rozwoju:

– Jakie niezwykłe umiejętności rozwija niemowlak między 9 a 12 miesiącem życia?

– Rozwój dziecka między 12 a 15 miesiącem życia 

– Co nas czeka między 15 a 18 miesiącem życia dziecka?

Już teraz zapraszam Cię do śledzenia strony (również na instagramie ), ponieważ zaczynam serię od początku – Od pierwszego miesiąca rozwoju ( o nim już tutaj), fizjoterapeutycznym okiem!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.