Zdrowe odżywianie

Jakie magiczne moce ma brokuł? Przepisy dla męża i dla dziecka.

Na początek, przypomnę…

Jeśli wszyscy dookoła mówią, że coś jest super i najlepsze, a Ty czujesz się z tym źle… i w przypadku jedzenia: np. boli Cię po tym brzuch, masz wzdęcia i gazy – to nic na siłę, unikaj tego. Znajdziesz zamiennik. Swój sposób na zdrowie.

Bo Zdrowie to nie tylko brak choroby. ,,To stan pełnego fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu” ( Światowa Organizacja Zdrowia ). Trudno nazwać takim dobrostanem uczucie skręcających się z bólu jelit.

Tak może być z brokułami.

Zawierają mnóstwo dobrych składników:

kwas foliowy – zmniejszający ryzyko raka piersi, szyjki macicy, trzustki, okrężnicy i żołądka

związek sulfofaran – zapobiegający stanom zapalnym i nowotworom, głównie płuc i jelita grubego

wapń i witaminę K – które wraz z wit. D wzmacniają kości i odporność. Jedna szklanka brokułów pokrywa dzienne zapotrzebowanie na te związki

witaminy A, C i E – przeciwutleniacze opóźniające starzenie, poprawiające wygląd skóry i niwelujące szkody w niej wywołane, np. przez słońce. Znowu wystarczy szklanka tych warzyw, by pokryć dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. 

błonnik – jego spożycie to wiele korzyści: reguluje trawienie, oczyszcza organizm, zmniejsza ryzyko chorób serca,  nadciśnienia, nowotworów, otyłości i cukrzycy

Brokuły to idealny produkt dla osób na diecie odchudzającej. Zawierają małą ilość kalorii – 31 kcal w szklance -przy ogromnej ilości składników odżywczych. Są też szybkie w przygotowaniu

W czasie ciąży, tak jak inne warzywa, mogą zapobiegać zaparaciom i związanym z nimi hemoroidami. To naturalne źródło kwasu foliowego i wapnia, których przyszłe mamy powinny sobie dostarczać

Według badań, zjadane w dużej ilości ( 3,5 szklanki dziennie! ) pozytywnie wpływają na wyściółkę jelit i mogą leczyć ich nieszczelność ( ubytki w błonie śluzowej jelit, przepuszczane są przez nią np. niestrawione resztki pokarmowe i traktowane jako alergeny ).

Ale…

Łodygi brokuła są dość bogate w węglowodany, tzw. FODMAPs, powodujące biegunki lub zaparcia, wzdęcia i gazy u osób wrażliwych na nie, np. z zespołem jelita drażliwego.

Przy niedoczynności tarczycy, gdzie boimy się goitrogenów ( zawartych w warzywach krzyżowych, takich jak brokuły ), też nie należy całkowicie rezygnować z brokułów. Zawierają one inne składniki, które z kolei są pomocne dla pracy tarczycy – wspomniane witaminy. Wystarczy nie jeść ich na surowo ani codziennie, stosować zalecenia dietetyczne i odpowiedni styl życia dla swojej choroby.

Osoby, które biorą leki rozrzedzające krew, nie mogą nagle zacząć zjadać szklanki brokułów dziennie, ze względu na bardzo dużą ilość witaminy K w nich zawartej, która zwiększa krzepnięcie krwi. 

Warto sprawdzić czy możemy jeść te zielone warzywa, bo są one skarbnicą zdrowia.

Lubicie brokuły? Ja znów mam to szczęście, że uwielbiam. Nawet bez soli i surowe. Jeśli jednak nie jesteście przekonani do ich smaku, wypróbujcie sałatki.

Nasza ulubiona to ta z imprezowych czasów – z fetą, pomidorami, odrobiną jogurtu greckiego i czosnku. Można dodać jeszcze podprażone płatki migdałów lub dowolne wariacje.

A co dla dziecka?

Według zaleceń można podawać je od 6 miesiąca życia.

Jeśli już przejdziemy lub pominiemy etap papki, możemy zaserwować małemu smakoszowi np.:

Brokuł w jajku. Z uparowanych na kolację odłóż kilka do lodówki. Rano wrzuć do rozbełtanego jajka. Dodaj przyprawy i chwile podsmaż na odrobinie oleju kokosowego lub smalcu. Idealne dla BLW rączek.

Można też je zmiksować/rozgnieść, wymieszać z jajkiem, dowolną mąką i zrobić placuszki.

źródła: 1, 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.