Zdrowe Ciało

Rozstęp mięśnia prostego brzucha. Częsta dolegliwość w ciąży, po porodzie i nie tylko.

Mięsień prosty brzucha leży z przodu naszego ciała pomiędzy mostkiem a spojeniem łonowym.

To ten tzw. ,,Sześciopak”.

Środkowa jego część – linia przechodząca przez pępek –  to włóknista kresa biała. Jest ona odporna na rozciąganie. Jednak w pewnych warunkach nie wytrzymuje i rozluźnia się.

Mięsień prosty ,,rozchodzi się wtedy na boki”.

Schorzenie to pojawia się w ciąży i po porodzie ( U ok. 50 % ciężarnych, ale mija samoistnie u mniejszej części z nich ). Może też wystąpić  u mężczyzn , u kobiet po menopauzie i u noworodków.

Czynniki ryzyka to:

  • Otyłość, nagły przyrost masy ciała
  • Słabe mięśnie brzucha, ale też zbyt mocne, ,,spięte” i za mało elastyczne
  • Praca wymagająca dźwigania
  • Podeszły wiek

W odniesieniu do ciąży:

  • Zmiany hormonalne : większe stężenie relaksyny i elastyny, które rozluźniają aparat więzadłowo-ścięgnisty, w tym wspominaną kresę białą
  • Intensywne parcie w drugim etapie porodu
  • Zbyt słabe lub zbyt silne mięśnie brzucha
  • Duża ilość wód płodowych
  • Znaczna masa ciała dziecka
  • Ciąża mnoga
  • Cięcie cesarskie
  • Liczne ciąże lub następujące po sobie w krótkim okresie czasu

Jakie są konsekwencje rozstępu mięśni ?

Są one jednymi z głównych mięśni stabilizujących sylwetkę. Przez zaburzenie ich pracy mogą występować:

  • Nieprawidłowa postawa ciała
  • Zaburzenia stabilizacji miednicy i kręgosłupa, bóle w tym rejonie
  • Trudności w oddychaniu
  • Powstawanie przepuklin, które są niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia
  • Nieestetyczny wygląda brzucha – ,,Pomimo ćwiczeń i diety, wygląda jak ciążowy !

Objawy:

  • Brzuch układa się w stożek, gdy podnosisz się z leżenia tyłem
  • Ruchy jelit są widoczne i wyczuwalne
  • Widzisz zagłębienie w brzuchu lub pofałdowanie skóry ( tylko, jeśli masz mało tkanki tłuszczowej )
  • Rano brzuch jest normalny, a wieczorem uwypuklony

W 3 dobie po porodzie fizjoterapeuta może wykonać badanie wykrywające rozejście mięśni brzucha:

 

Organizm w czasie połogu dąży do powrotu do stanu sprzed ciąży i pobudza mięsień prosty do zbliżania się do środka. Należy wykorzystać ten czas na terapię i odpowiednie ćwiczenia – brzuch jest bardziej elastyczny i efekt może być lepszy.

Najważniejsze jest zapobieganie, więc poniżej kilka wskazówek:

W ciąży:

– gdy w trzecim trymestrze zauważysz objawy rozstępu mięśni, zgłoś się do fizjoterapeuty na oklejenie brzucha specjalnymi plastrami – ,,kinesiotaping”

Odpowiednia aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko wystąpienia rozstępu

 

Zarówno w ciąży, jak i po porodzie:

– unikaj dźwigania, ,,brzuszków”, ,,deski”, parcia

– stosuj dietę lekkostrawną, dobraną tak by nie powodowała wzdęć i zaparć. Pij dużo wody. Nadmierne parcie w toalecie, również może powodować rozejście mięśnia prostego.

– z leżenia podnoś się bokiem – przez przetoczenie najpierw na bok, a później podparcie na dłoni

nie siedź za długo, zmieniaj swoją pozycję, ruszaj się

– dbaj o prawidłową postawę ciała

 

Po ciąży

–  Regularnie ćwicz.

Jeśli po porodzie podejrzewasz u siebie rozejście mięśnia prostego brzucha, zapisz się na specjalne zajęcia indywidualne z terapeutą. Później, jeśli wiesz już czego unikać, możesz kontynuować ćwiczenia w grupie, np. dla mam z dzieckiem.

Niestety nie da się opracować choćby podstawowego zestawu ćwiczeń dla wszystkich z tym problemem. Mogłoby to przynieść więcej szkód, niż pożytku.

Dlaczego?

Mięśni brzucha, przyczepiających się do kresy białej, mamy więcej. U każdego inny z nich może być przyczyną rozstępu. To indywidualna kwestia, które ćwiczenia będą go zwiększały, a które zmniejszały. Warto spotkać się z fizjoterapeutą, który dobierze te najkorzystniejsze. Przy okazji zajmie się nami kompleksowo – podpowie co robić, czego unikać i oceni naszą postawę ciała ( po ciąży jest ona zazwyczaj nieprawidłowa).

Rozstęp jest skutkiem wielu nieprawidłowości w naszym ciele, więc warto popracować GLOBALNIE!

Można leczyć go również operacyjnie, a wykryć także za pomocą badania usg powłok brzusznych.

 

Mam nadzieję, że wiele z Was wybierze odpowiednią metodę walki z tym problemem.

Dzięki za przeczytanie. Będzie super, jeśli udostępnijcie ten wpis dalej.

 

Ewa Kołodziejczyk – fizjoterapeutka, trenerka personalna, żywieniowiec i szczęśliwa MAMA!

 

 

Mój Fanpage na Facebooku.

Znajdziesz mnie też na Instagramie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.