Zdrowe Ciało

Rozstęp mięśnia prostego brzucha. Częsta dolegliwość w ciąży, po porodzie i nie tylko.

Mięsień prosty brzucha leży z przodu naszego ciała pomiędzy mostkiem a spojeniem łonowym.

To ten tzw. ,,Sześciopak”.

Środkowa jego część – linia przechodząca przez pępek –  to włóknista kresa biała. Jest ona odporna na rozciąganie. Jednak w pewnych warunkach nie wytrzymuje i rozluźnia się.

Mięsień prosty ,,rozchodzi się wtedy na boki”.

Schorzenie to pojawia się w ciąży i po porodzie ( U ok. 50 % ciężarnych, ale mija samoistnie u mniejszej części z nich ). Może też wystąpić  u mężczyzn , u kobiet po menopauzie i u noworodków.

Czynniki ryzyka to:

  • Otyłość, nagły przyrost masy ciała
  • Słabe mięśnie brzucha, ale też zbyt mocne, ,,spięte” i za mało elastyczne
  • Praca wymagająca dźwigania
  • Podeszły wiek

W odniesieniu do ciąży:

  • Zmiany hormonalne : większe stężenie relaksyny i elastyny, które rozluźniają aparat więzadłowo-ścięgnisty, w tym wspominaną kresę białą
  • Intensywne parcie w drugim etapie porodu
  • Zbyt słabe lub zbyt silne mięśnie brzucha
  • Duża ilość wód płodowych
  • Znaczna masa ciała dziecka
  • Ciąża mnoga
  • Cięcie cesarskie
  • Liczne ciąże lub następujące po sobie w krótkim okresie czasu

Jakie są konsekwencje rozstępu mięśni ?

Są one jednymi z głównych mięśni stabilizujących sylwetkę. Przez zaburzenie ich pracy mogą występować:

  • Nieprawidłowa postawa ciała
  • Zaburzenia stabilizacji miednicy i kręgosłupa, bóle w tym rejonie
  • Trudności w oddychaniu
  • Powstawanie przepuklin, które są niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia
  • Nieestetyczny wygląda brzucha – ,,Pomimo ćwiczeń i diety, wygląda jak ciążowy !”

Objawy:

  • Brzuch układa się w stożek, gdy podnosisz się z leżenia tyłem
  • Ruchy jelit są widoczne i wyczuwalne
  • Widzisz zagłębienie w brzuchu lub pofałdowanie skóry ( tylko, jeśli masz mało tkanki tłuszczowej )
  • Rano brzuch jest normalny, a wieczorem uwypuklony

W 3 dobie po porodzie fizjoterapeuta może wykonać badanie wykrywające rozejście mięśni brzucha:

 

Organizm w czasie połogu dąży do powrotu do stanu sprzed ciąży i pobudza mięsień prosty do zbliżania się do środka. Należy wykorzystać ten czas na ćwiczenia – brzuch jest bardziej elastyczny i efekt może być lepszy.

Najważniejsze jest zapobieganie, więc poniżej kilka wskazówek:

W ciąży:

– gdy w trzecim trymestrze zauważysz objawy rozstępu mięśni, zgłoś się do fizjoterapeuty na oklejenie brzucha specjalnymi plastrami – ,,kinesiotaping”

Odpowiednia aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko wystąpienia rozstępu

 

Zarówno w ciąży, jak i po porodzie:

– unikaj dźwigania, ,,brzuszków”, ,,deski”, klęku podpartego

– stosuj dietę lekkostrawną, dobraną tak by nie powodowała wzdęć i zaparć. Pij dużo wody. Nadmierne parcie w toalecie, również może powodować rozejście mięśnia prostego.

– z leżenia podnoś się bokiem – przez przetoczenie najpierw na bok, a później podparcie na dłoni

nie siedź za długo, zmieniaj swoją pozycję, ruszaj się

– dbaj o prawidłową postawę ciała

 

Po ciąży

–  Regularnie ćwicz.

Jeśli po porodzie podejrzewasz u siebie rozejście mięśnia prostego brzucha, zapisz się na specjalne zajęcia indywidualne z terapeutą. Później, jeśli wiesz już czego unikać, możesz kontynuować ćwiczenia w grupie, np. dla mam z dzieckiem.

Niestety nie da się opracować choćby podstawowego zestawu ćwiczeń dla wszystkich z tym problemem. Mogłoby to przynieść więcej szkód, niż pożytku.

Dlaczego?

Mięśni brzucha, przyczepiających się do kresy białej, mamy więcej. U każdego inny z nich może być przyczyną rozstępu. To indywidualna kwestia, które ćwiczenia będą go zwiększały, a które zmniejszały. Warto spotkać się z fizjoterapeutą, który dobierze te najkorzystniejsze. Przy okazji zajmie się nami kompleksowo – podpowie co robić, czego unikać i oceni naszą postawę ciała ( po ciąży jest ona zazwyczaj nieprawidłowa). 

 

Bardzo duży rozstęp mięśnia prostego brzucha można leczyć również operacyjnie, a wykryć go także za pomocą badania usg powłok brzusznych.

 

Ewa Kołodziejczyk – fizjoterapeutka, trenerka personalna, żywieniowiec i szczęśliwa MAMA!

 

 

Będzie mi miło, jeśli polubisz mój Fanpage na Facebooku.

Znajdziesz mnie też na Instagramie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.